Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Cvičení a trendy

Jak se udržet fit ve vyšším věku?

Jak se udržet fit ve vyšším věku?



V první řadě je nutné položit si otázku, co je to ten „vyšší věk“? Pro děti jsou staří už třicetiletí a pro čtyřicátníky představuje vyšší věk osmdesátka. Přesná doba nástupu stáří neexistuje, protože stárnutí je pozvolný, kontinuální proces, jenž je zároveň velice individuální.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cukrovka aneb sport léčí

Máte nadváhu? Zapomeňte na běhání v lese a skákání na hodinách fitness!

Štíhlá díky plavání. Jde to!


S rozvojem medicíny i techniky se vnímání stáří mění a jeho hranice se čím dál víc posunují nahoru. Lidé žijí déle, jsou déle aktivní i produktivní, a proto je extrémně důležité být zdravý a fit a o svou kondici i duševní pohodu pečovat nejen v mládí, ale také později.
   
Čím je člověk starší, tím pomalejší je jeho metabolismus, slabší imunitní systém, tím horší jsou jeho kognitivní funkce a tím častěji se musí potýkat s nemocemi, únavou a bolestmi. Od toho by se měly odvíjet aktivity, které slouží ke zpomalení těchto nešvarů.
   
Přečtěte si několik tipů, jak se udržet fit i ve vyšším věku a už nikdy nikdo Vám nebude hádat víc, než kolik vám ve skutečnosti je:

Upravte jídelníček - stárnutí je provázeno poklesem či naopak nárůstem tělesné hmotnosti. Metabolismus pracuje pomaleji, ale na druhou stranu lidé nemají takovou chuť k jídlu. Pokud na sobě pozorujete změny hmotnosti, upravte kalorický příjem tak, aby odpovídal výdeji. Pozor! Lehoučká nadváha (cca 5 kg) je ve vyšším věku zdravější, než přílišná hubenost!

Posilujte kosti - a to jídlem i cvičením. S přibývajícími dny v kalendáři se kosti změkčují a řídnou a pak mají tendenci k lámání. Abyste svoje kosti posílili, dopřávejte si denně středně tučné mléčné výrobky i mák a nebraňte se ani doplňkům stravy s vápníkem. Naopak se velkým obloukem vyhýbejte taveným sýrům a kolovým nápojům, které kosti odvápňují. Velmi se doporučuje také silový trénink, jenž zpevňuje nejen svaly, ale také kosti, takže zahoďte ostych a vydejte se do posilovny, pokud možno, s kvalitním trenérem.

Choďte a posilujte - vyhledávejte každou příležitost k pohybu - když se hýbat nebudete, zanedlouho zjistíte, že to už ani nejde. Choďte, posilujte doma nebo ve fitku, jezděte na kole, plavte. Když budou vaše svaly zahálet, budou chřadnout. Jedině pravidelní aktivita je udrží funkční a výkonné.

Pijte - s věkem klesá potřeba pít. To, že žízeň necítíme, ale neznamená, že naše tělo vodu nepotřebuje - právě naopak. I když žízeň mít nebudete, pijte. Pijte čistou vodu nebo čaj a přimějte se vypít minimálně dva litry denně. Hydratované tělo bude lépe fungovat a díky vodě také nebudou tak rychle přibývat vrásky.

Otužujte se - nemusíte se denně sprchovat ledovou vodou, ale snažte se trošku otužovat. S přibývajícími lety klesá schopnost těla řídit efektivně tělesnou teplotu a lidé pak mají tendenci příliš se oblékat. Vyrazte denně ven, i když nebude příjemné počasí, dýchejte čerstvý vzduch a hýbejte se. Procházka po voňavém podzimním lese je lepší, než 1000 doktorů!

 

660x250_7.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Aktivní pohyb v seniorském věku
Jídlo a výživa Správná strava může omezit výskyt celulitidy
Jídlo a výživa Jak se ve stáří správně stravovat