Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Cvičení a trendy

Cukrovka aneb sport léčí

Cukrovka aneb sport léčí



Cukrovka, odborným názvem diabetes mellitus, je onemocnění, při kterém organismus není schopen korigovat hladinu cukru v krvi. Výsledkem je pak vysoká koncentrace glukózy v krvi - stav, jenž může vést k poškození tkání (očí, ledvin, periferních nervů, cév, srdce a mnoha dalších).

 

ČTĚTE TAKÉ:

Může za cukrovku jen genetika?

Diabetici, dodržujte zdravý životní styl!

Zdravé potraviny, které mají víc tuku než kobliha

   
Rozlišujeme diabetes 1. typu - to je ten vrozený, který vyžaduje léčbu inzulínem a diabetes 2. typu - ten je získaný a projevuje se sníženou citlivostí tkání na inzulín vlivem nadbytku tělesného tuku i nedostatku pohybu. Léčí se fyzickou aktivitou, dietou a v krajním případě léky v tabletové či injekční podobě.
   
Diabetes 2. typu je civilizační onemocnění, které si nemocní mohou přivodit sami nadváhou, nedostatkem pohybu a nezdravým jídelníčkem.
   
V případě cukrovky platí to stejné, jako v případě vysokého krevního tlaku - nebolí, ale může rovnou zabíjet!
   
Pokud máte vyšší hladinu cukru v krvi, genetické dispozice pro cukrovku, málo se hýbete a špatně jíte, ihned s tím začněte něco dělat - cukrovka už klepe na dveře! Dobrou zprávou ale je, že s tím můžete něco udělat hned teď - začněte pravidelně sportovat a upravte svůj životní styl.
   
Zde je několik rad, jak na to:

Začněte pozvolna - když už trpíte cukrovkou, předpokládá se, že se cvičení příliš nevěnujete. Začněte proto pozvolna, aby vás přepálený začátek neodradil. Během dne buďte co nejvíc aktivní - choďte do schodů, nepoužívejte eskalátory nebo výtah, kam můžete, jděte pěšky, během práce u počítače se protahujte - zkrátka vyhledávejte každou příležitost k přirozenému pohybu.

Choďte - chůze je tím nejpřirozenějším a nejzdravějším pohybem, který mohou vykonávat naprosto všichni, bez ohledu na věk, fyzickou kondici či zdravotní stav. Vyzkoušejte chůzi s holemi, za špatného počasí zajděte do posilovny na běžecký trenažér a choďte na něm, nevyhýbejte se kopcům ani schodům.

Posilujte - silový trénink prokazatelně zlepšuje citlivost tkání na inzulín. Nemusíte vyrážet do posilovny, stačí, když si obden zaposilujete v pohodlí domova. Silovému tréninku se vyhněte v případě retinopatie (poškození zraku kvůli cukrovce).

Aerobní aktivita - abyste popohnali srdce, prokrvili svaly a rozproudili krev v žilách, zkuste pomalý běh (nebo indiánský běh), jezděte na kole, choďte plavat, cvičte s velkým gymnastickým míčem nebo vyzkoušejte některou z vedených lekcí cvičení pro seniory a jedince s nadváhou.

Ne nadměrné zátěži - vyhýbejte se aktivitám, které trvají řadu hodin - mohlo by dojít k hypoglykémii! Ta se může dostavit až 24 hodin po zátěži.

Tipy na závěr - hypoglykémie po cvičení se může objevit po nevhodném cvičení nebo pokud se cvičením stresujete. Vyhýbejte se adrenalinovým sportům, na cvičení si s sebou vždy berte malou svačinku s obsahem sacharidů a trenéra před skupinovým cvičením na svůj zdravotní stav upozorněte.

 

660x250_6.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Nakopněte svůj metabolismus cvičením - 4. díl
Jídlo a výživa Jak odmítnout jídlo?
Jídlo a výživa Jak si správně rozvrhnout jídlo během dne (noci)?