Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Nordic walking, sport pro každého

Nordic walking, sport pro každého



Nordic walking, nazývaný též jako severská chůze, se stává stále oblíbenějším sportem. Chodce s hůlkami můžete potkávat mnohem častěji než dříve. Láká vás tahle poměrně nová pohybová aktivita? Pak ji zkuste. Pokud hledáte cvičení, které protáhne svalstvo celého těla je pro vás nordic walking ideální. Spojuje totiž posilovnu a běh v jeden celek.

 

Nordic walking vznikl teprve v roce 1997 ve Finsku. Samotní Finové tuto aktivitu ve svém mateřském jazyce nazývají Sauväkavely, v překladu: chůze s holemi. Nejedná se jen o takové chození, kdy se opíráte o hůlky, abyste odlehčili svým nohám. Severská chůze ve skutečnosti představuje outdoorové komplexní kondiční cvičení, které zapojí do práce celé tělo. Připodobnit se dá běžeckému lyžování, ze kterého tato pohybová aktivita vlastně vznikla. Horní polovina těla se rozpohybuje právě za asistence hůlek, které zároveň pomáhají udržet tělo zpřímené a vyrovnávají pánev. Těžiště se díky holím dostává při chůzi do optimální pozice, což je ideální i v případě rehabilitace při obtížích s dolními končetinami (zranění, namožení apod.)

Nordic walking je vlastně takovou alternativou joggingu, běžeckého lyžování nebo kondiční chůze. Každým rokem příznivců severské chůze přibývá a podle International Nordic Walking Association dnes tento sport provozuje pravidelně více než 800 000 lidí na celém světě.

 

Pro koho je severská chůze vhodná

 

Dá se říci, že ji mohou provozovat všechny věkové kategorie. Nejvíce nadšení z ní asi budou lidé, kteří dávají přednost pohybovým aktivitám venku v přírodě. Fyzičku ale vylepší úplně všem. Nejen lidem, kteří sportují aktivně, ale i těm bez předchozích zkušeností s rekreačním pohybem. Nordic walking je totiž jednoduchý, zábavný, efektivní a navíc i finančně dostupný. Chodit můžete sami, ve dvojici nebo se skupinou.

 

Jak začít

 

Nejprve si pořiďte speciální hole a domluvte si úvodní lekci s instruktorem, který vás naučí správný styl chůze. Protože nordic walking není pouhou chůzí, ale komplexním kondičním cvičením, jehož nezbytnou součástí je i posilování a protahování, nastavte si pro začátek mírnější, spíš rekreační tempo a méně vzdálený cíl. Postupně pak můžete zvyšovat na intenzitě a prodlužovat vzdálenosti. Abyste dosáhli všech pozitivních účinků je třeba si techniku severské chůze natrénovat. Při špatné technice bude mít použití hůlek minimální nebo i negativní efekt. Nebojte se ale, styl není těžký a zvládnou ho i méně nadaní jedinci. Uvidíte, že základy správné chůze s holemi si osvojíte velmi brzy, možná už při první výuce. Postupem času a s přibývajícími vycházkami se s technikou nakonec úplně sžijete.

 

Výhody nordic walkingu

 

1. Jedná se o přirozený pohyb těla, který není příliš koordinačně náročný.

2. Během tréningu více aktivujte svalstvo zad, ramenních pletenců a horních končetin. Také si vylepšujete správné držení těla.

3. Tento způsob pohybu má uvolňovací účinek na oblast bederní, hrudní a krční páteře.

4. Významně posílíte horních končetiny a ramenní pletence, zejména při vyšším zatížení, jako je chůze do kopce.

5. Podle intenzity zátěže je tepová frekvence až o 40–50 % vyšší než při chůzi bez hůlek.  /rest/magazin/280-10-Zdravi-a-zivotni-styl/1773-Tepova_frekvence.html Tento sport je tedy ideální alternativní metodou v rámci rehabilitace pacientů s nemocemi plic, dýchacích cest a srdce.

6. Snížíte svou váhu, protože během této aktivity metabolismus lépe pracuje. /rest/magazin/280-10-Zdravi-a-zivotni-styl/1744-principy_vyziva.html

7. Zlepšíte si silové a vytrvalostní schopnosti a celkově zvýšíte pružnost svých svalů.

8. Odlehčíte si nosné klouby, protože hůlky změkčují nárazy paty na zem, což je přínosné i pro lidi s nadváhou.

9. Outdoorova aktivita, která pozitivně ovlivňuje psychiku a významně snižuje stres.

10. Bezpečný sport  pro všechny výkonnostní či věkové skupiny, vhodný i pro ty, kteří s pravidelným pohybem teprve začínají. U starších lidí hůlky navíc fungují též jako opora.


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků