Fithall magazín

Pondělí 11.12.2017 svátek má Dana

Cvičení a trendy

Dřepy – jeden cvik a spousta možností

Dřepy – jeden cvik a spousta možností



Dřepy, v anglicky mluvících zemích známé jako „squats“, jsou považovány za vládce všech cviků. Dalo by se říct, že představují jeden z nejdůležitějších a nejpotřebnějších pohybů, jenž zapojují a posilují nespočet svalů celého těla, stimulují vyplavování těch správných hormonů, pomáhají budovat silné svaly dolní poloviny těla, ale také aktivují hluboký stabilizační systém, který je nesmírně důležitý pro funkčnost pohybového aparátu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Výpad – jeden cvik a spousta možností

Prkno - jeden cvik, spousta možnost

Domácí posilovna - nejlepší cviky na stehna a hýždě

  
Ačkoliv se mnozí dřepům vyhýbají, protože se (mylně) domnívají, že škodí kolenům, je dřep jednou z nejpřirozenějších pozic těla. Jen si představte malé děti - v dřepu tráví spoustu času, když si hrají, a pokud si chtějí podat něco z podlahy, tak se neohnou v zádech (jako většina dospělých), ale pěkně si dřepnou a s rovnými zády si hračku zvednou. Dalším příkladem mohou být tzv. primitivní národy, ačkoliv v tom, jak zachází se svým tělem, vůbec primitivní nejsou - rovněž pracují i odpočívají v pozici dřepu.
   
Kolena ze dřepů většinou pobolívají ty, jenž cvičí s nepřiměřeně velkými váhami nebo ty, kteří mají svaly, šlachy a úpony kolem kolenních kloubů oslabené a pak jim jakákoliv, byť mírná a přirozená zátěž dělá potíže.

 

Vyzkoušejte tyto varianty dřepů a vysoustružte si pozadí snů:

Klasický dřep - stoupněte si chodidly přibližně na šířku vašich pánevních kostí, nechte je vodorovně, lehce stáhněte lopatky, zpevněte břicho a hlídejte si oblast beder. S nádechem klesejte boky dolů k zemi, aniž byste paty odlepili od země. Pokud vám nejde paty na zemi udržet, klidně cvičte na špičkách, ale stoj na celé plosce nohy trénujte! Záda nechte po celou dobu rovná a s výdechem pak stoupejte zpátky nahoru, skoro až do propnutí kolen. Cvičte pomalu, tahem, nikoliv švihem.

Dřep do poloviny - pokud vás trápí kolena nebo vám činí potíže zvednout se od země při klasickém dřepu, provádějte pohyb jen do poloviny. To znamená zastavte v okamžiku, kdy se lýtka a stehna dostanou do pravého úhlu. Abyste cvičili správně, zkuste si zpočátku za sebe postavit židli a dosedat na její okraj. Stejný pohyb pak zopakujte bez židle - to je ten správně provedený dřep.

Dřep s patou ve vzduchu
- abyste víc zatížili jednu či druhou polovinu těla, odlepte patu jedné nohy od země a stůjte jen na špičce. Myslete na to, abyste udělali stejný počet opakování na obě nohy.

Široký dřep - když rozkročíte nohy na vzdálenost asi jednoho metru a provedete dřep, zabere víc vnitřní strana stehen. Pravidla jsou ale stále stejná - v žádném případě se neprohýbejte v bedrech, hlavu držte v prodloužení páteře, zpevněte břicho a cvik absolvujte v plném rozsahu pohybu.

 

 

Poznat správnou techniku a druhy dřepů můžete i pomocí cvičebního videa, které si pro vás připravila trenérka Marie Korseltová.

 

Drepy-jeden-cvik-a-spousta-moznosti.jpg

 

Pokud chcete hubnout, nebo naopak nabrat svaly, dřepy vám k tomu pomohou. Rozproudí metabolismus, spotřebují spoustu kalorií a postarají se o to, aby svaly hýždí i stehen pěkně zabraly.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Znáte svaly dolních končetin? A víte, jak je posilovat?
Péče o sebe Jak mít do léta úžasné nohy
Zdravý životní styl Ukázkové nohy. Zbavte se celulitidy.