Fithall magazín

Sobota 19.8.2017 svátek má Ludvík

Cvičení a trendy

Buďte fit s vaší mamkou - cvičení svalstva pánevního dna

Buďte fit s vaší mamkou - cvičení svalstva pánevního dna



Dalo by se říct, že se lidé dělí na dvě skupiny. Ta první svaly pánevního ignoruje, protože jim fungují, nevědí o nich, ale také proto, že práce na nich nejde vidět navenek. Druhou skupinu svaly pánevního dna trápí a dělají jim ze života peklo - pouští to, co by měly držet, při každém poskoku, kýchnutí nebo zvednutí zátěže.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Buďte fit s vaší mamkou

Buďte fit s vaší mamkou - jak na výživu ve stáří

Buďte fit s vaší mamkou - zdravá výživa po 40

Buďte fit s vaší mamkou - komplexní cviky na posílení svalů celého těla

 

Ženy začínají často svoje pánevní dno vnímat až po porodu, který je pro tuto oblast extrémně náročný. I když v minulosti potíže s inkontinencí neměly, po narození potomka se mnohdy stane ústředním problémem. Svoji roli má i věk - čím starší žena je, tím slabší pánevní dno bývá.
   
To, čemu říkáme „pánevní dno“, je tvořeno řitním zdvihačem, svalem kyčlokostrčním a svalem kostrčním. Ohraničuje dolní okraj břišní dutiny a rozděluje dutinu malé pánve od krajiny hráze. Má velice složitou anatomii a naučit se správně zapojovat svaly této oblasti je proto obtížné.
   
Pánevní dno mají jak ženy, tak muži. Muži s ním ale zdaleka tolik nezápasí.

   
Je škoda, že nechtěný únik moči vlivem oslabených svalů pánevního dna, je stále jakýmsi tabu. Spousty žen dlouhodobě trápí, stydí se za ně, kupují si potají inkontinenční vložky a raději se vyhýbají sportu, aby se nedostaly do trapné situace.
   
Obecně by se dalo říct, že pokud vás trápí učůrávání ještě rok po porodu, je na čase navštívit lékaře specialistu. I v případě, že jste dosud nerodily a inkontinence vás trápí, neváhejte a začnete jednat.
     
Oboru, který se touto problematikou zabývá, se říká urogynekologie. Lékař s vámi probere podrobně anamnézu vašich obtíží a provede ultrazvuk pánevního dna. Na základě zjištění vám doporučí rehabilitaci. Až v momentě, kdy rehabilitace nepomůže (to ale nebývá tak časté), se přistoupí k chirurgickému zákroku, při kterém se svaly pánevního dna podpoří tak, aby moč nechtěně neunikala. Aby zákrok fungoval, cvičit se musí ale stále.
   
Naučit se zapojovat svalstvo pánevního dna je celkem oříšek. Mnoho žen nedokáže se svým tělem natolik dobře zacházet, aby činnost těchto svalů rozeznaly. Nejjednodušším příkladem pohybu, při kterém se tyto svaly zapojují, je zadržování moči. Jako trénink se ale přerušování močení rozhodně nedoporučuje!
   
Pokud nemáte možnost nechat se proškolit rehabilitační pracovnicí, která má na cvičení pánevního dna licenci, zkuste to samy doma. Na 10 vteřin vtáhněte svaly podbřišku směrem nahoru, jako byste chtěli zastavit močení. Pak povolte. Cvičení opakujte aspoň 4 x denně, v rozsahu 10 opakování po deseti vteřinách. Snažte se přitom nezapojovat svaly hýždí ani břišní svaly. Cvičte vleže, vsedě i ve stoji - třeba, když jedete autobusem nebo při vaření.
   
Na posílení svalů pánevního dna seženete také speciální pomůcky - závažíčka zavedete dovnitř a vykonáváte běžné domácí činnosti po dobu cca 20 minut.
   
Posílené pánevní dno není dobré jen proti inkontinenci, ale také pomůže k lepšímu vzhledu středu vašeho těla (spodní bříško pak není tak vystouplé) i lepšímu sexuálnímu prožitku. Cvičte ho, kdykoliv si vzpomenete.

 

Pánevní dno si nyní můžete procvičit s trenérkou Marií Korseltovou.

 

Budte-fit-s-vasi-mamkou-cviceni-svalstva-panevniho-dna.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Buďte fit s vaší mamkou
Jídlo a výživa Buďte fit s vaší mamkou - jak na výživu ve stáří
Jídlo a výživa Buďte fit s vaší mamkou - zdravá výživa po 40
Cvičení a trendy Buďte fit s vaší mamkou - komplexní cviky na posílení svalů celého těla