Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Jaká je ideální tepová frekvence pro spalování tuků?

Jaká je ideální tepová frekvence pro spalování tuků?



Tepová frekvence je veličina, která nám oznamuje, kolikrát za minutu udeří srdce. Díky srdeční činnosti se tělem prožene okysličená krev a ta odkysličená se vrátí zpátky na začátek, aby mohla z plicnačerpat nový životodárný kyslík.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Může aerobní trénink uškodit?

Spalujte tuky intervalovým tréninkem

Jak efektivně spalovat tuky?

 

Když jsme v klidu, srdce bije pomalu a klidně (tzv. klidová tepová frekvence). Čím je člověk trénovanější, tím má zpravidla také klidovou tepovou frekvenci nižší. Když se pak rozčílíme, něco nás znervózní, máme strach, radost, cítíme rozpaky, zvýší se teplota prostředí, projde kolem nás milovaná osoba nebo se začneme hýbat, tepová frekvence se zvýší. Zrychlením srdeční činnosti tělo reaguje na emoční i fyzické změny - organismus se automaticky začne připravovat k akci, potřebuje prokrvit svaly, a proto srdce začne pumpovat rychleji.

Pokud je díky fyzické námaze zrychlená srdeční činnost, a tedy i tepová frekvence, začne po několika minutách docházet k čerpání energie z tukových zásob - a protože se o tomto fenoménu ví, můžeme ho využít při hubnutí a tvarování postavy.

Pronikněte do tajů tepové frekvence a využijte je ve svůj prospěch:

Aerobní činnost - aerobní pohyb je takový pohyb, který probíhá za přítomnosti kyslíku. Díky této činnosti tělo dokáže využívat energii z tukových zásob, kterých má každý spoustu, takže je to činnost velmi efektivní a ekonomická. Prováděním aerobních aktivit posilujeme srdečně cévní systém, bojujeme proti vysoké hladině cholesterolu v krvi i proti cukrovce.

Anaerobní činnost - to je činnost, jenž neprobíhá za přítomnosti kyslíku. Organismus nevyužívá jako palivo tuk, ale glykogen ze svalů a jater, který je dostupnější mnohem rychleji. Aby se zásoby glykogenu doplnily, je po aktivitě nutné přijmout dávku sacharidů.

Zázračná rovnice  - od maximální tepové frekvence, která je 220 tepů za minutu, odečtěte váš věk. Vyjde vám určité číslo. Z tohoto čísla si vypočítejte 65 - 85%. To je vaše aerobní pásmo, ve kterém nejlépe pálíte tuky. Když se při cvičení dostane tep nad hranici 85%, už se nepálí tuk, ale právě cukry.

 

clanek_fithall_TV_v2_600x150.jpg

 

Věk, kondice - tepovou frekvenci ovlivňuje věk, kondice i hmotnost těla - čím je vyšší věk a nadváha a nižší kondice, tím rychleji tepová frekvence vyletí nahoru. Neznamená to ale, že tělo bude hned spalovat - pokud organismus není na zátěž zvyklý, může trvat až hodinu, než se začne jako zdroj energie využívat tuk. Na druhou stranu u lidí, kteří jsou trénovaní (např. běžci dlouhých tratí), se tuk může zpracovávat téměř okamžitě.

Intervalový trénink
při tréninku, kdy tep lítá nahoru a dolu, se tuk spaluje také. Organismus kombinuje pálení tuků i cukrů, takže trénink může být kratší, je efektivní a podporuje zlepšování fyzické kondice.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Co takhle zkusit intervalový trénink?