Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Cvičení a trendy

Správné dýchání zlepší váš výkon

Správné dýchání zlepší váš výkon



Správné dýchání je při jakékoliv pohybové aktivitě nesmírně důležité. Bohužel nás většinou v tělocviku na základní škole nikdo dýchat neučil, a proto jsme končívali běh na 1500 metrů s dlaní přilepenou na píchajícím boku, rudým obličejem a pocitem, že nás skolí co nevidět infarkt.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Konec s kouřením! Začněte cvičit.

Mají ženy během cvičení stejnou výdrž jako muži?

8  největších chyb při cvičení

 

Vhodná technika dýchání dokáže i z běhu udělat celkem příjemnou záležitost a při posilování pomáhá svaly ještě víc aktivovat a procítit.

Nádechy a výdechy nemají při sportu na svědomí jen zásobování tkání kyslíkem, ale plní také funkci stabilizační a bezpečnostní. Jak tedy správně dýchat?

Dýchejte přirozeně - malé děti při cvičení neřeší, kdy se mají nadechnout a kdy vydechnout. Zkrátka se řídí svými pocity a to samé dělejte i Vy. Slaďte pohyb s dechem a nesnažte se nadechovat, když máte břicho zmáčknuté v předklonu, ani dech nezadržujte. Nejlépe budete dýchat, když na to vůbec nebudete myslet. Vaše tělo si poradí.

Posilování - při silovém cvičení vydechujte vždy se zátěží - to znamená když něco zvedáte, když sval zabírá nebo když jdete pohybem proti gravitaci (u kliku při cestě nahoru, u zkracovaček při odlepování lopatek od země, při zvedání činky). S nádechem pak uvolněte. Dech v žádném případě nezadržujte - tuto techniku používají sportovci při zvedání velmi těžkých břemen, ale při běžném cvičení není vůbec potřeba. Nádechem a kontrolovaným vypouštěním vzduchu z plic při posilování stabilizujete trup a zajistíte svalovou oporu páteři.

Aerobní cvičení - při aerobním cvičení je zásobování organismu kyslíkem základ. Pokud budete při běhu, jízdě na kole, tenise nebo jízdě na kolečkových bruslích špatně dýchat nebo dech zadržovat, bude docházet ke kyslíkovému dluhu, hromadění laktátu ve svalech a známé pálivé bolesti. Při běhání nadechujte nosem a vydechujte ústy, dech přizpůsobte běhu, ale rozhodně ho ani teď nezadržujte.

Jóga
- jóga je na dýchání doslova postavená. Při jejím praktikování byste neměli přizpůsobovat dech pohybu, ale naopak pohyb dechu. Nechte svoje tělo cvičit tak rychle, jak Vám to dech dovolí. S každým výdechem přichází uvolnění, s nádechem zase do těla proudí spousta energie. Jógovým dýcháním podpoříte funkci vnitřních orgánů, které bývají vlivem dlouhého sezení utlačované. Jestliže chodíte na vedené lekce jógy nebo pilates, pozorně poslouchejte instrukce lektora. Tato cvičení mají svá specifika, co se nadechování a vydechování v jednotlivých pozicích týče.

Strečink
- při protahování platí pravidlo protažení svalu s dlouhým výdechem a povolení napětí s nádechem. Když tedy sedíte na podložce a přitahujete se k nohám, pomalu vydechujte a nechte svalům čas, aby se mohly krásně natáhnout do délky. S nádechem pak uvolněte.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Aerobní cvičení vám vylepší zdraví i náladu
Cvičení a trendy Troufnete si na jógu? Poradíme Vám, jak začít.
Cvičení a trendy Strečink – Cvičení pro dokonalé protažení