Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Cvičení a trendy

Aktivní pohyb v seniorském věku

Aktivní pohyb v seniorském věku



Lidé mají někdy mylný dojem, že v seniorském věku už není nutné cvičit, hlídat se v jídle ani se nějak zvlášť rozvíjet a pečovat o fyzickou kondici. Často se naopak do důchodu těší - vždyť budou jen sedět v houpacím křesle s kocourem na klíně, číst si a popíjet horké kakao. Důchodový věk je ale období v životě, kdy je na sebe nutné dbát nejvíc, protože zde nejde už jen o to, jak vypadáme v plavkách nebo za jak dlouho uběhneme pět kilometrů - jde o život.


ČTĚTE TAKÉ:

Jak na výživu ve stáří

Kdy během života nejvíc přibíráme?

Jak si udržet zdraví

 

Smutný fakt je, že  jsou na tom fyzicky mnohdy současní šedesátníci a sedmdesátníci lépe, než obézní mládež, která se při svém životním stylu těžko takového věku dožije.

Čím je člověk starší, tím víc by měl dbát také na svůj jídelníček. Ve dvaceti vám žaludek lecco odpustí, ale s přibývajícím věkem jeho tolerance klesá. Navíc ubývá aktivní svalová hmota, takže ani metabolismus nepracuje tak výkonně a kila naskakují skoro samy.

Abyste si udrželi co největší množství aktivní svaloviny, je nutné cvičit nebo se jakkoliv hýbat a příjem živin tomu přizpůsobit.


Se stárnutím přirozeně přibývají fyzické obtíže a různé bolesti, ale ani to není pohybu překážkou - stačí si jen zvolit takové aktivity, které vám vaše tělo umožní. Zároveň není na škodu trošku se občas překonat a zkusit zvládnout něco, o čem jste si mysleli, že už pro vás není.

Žijeme v době, kdy je věk velmi relativním pojmem. Ve fitness centrech se mezi mladými sportovci sem tam objeví nějaký senior či seniorka a nikdo se tomu nediví - vždyť udržování svalové hmoty a fyzičky se rovná udržování zdraví, takže není před vstupem do takového zařízení důvod pro ostych.

Není vysloveně nutné křepčit na lekcích Zumby nebo začít běhat půl maratony - rychlou chůzi ale zvládne každý. V důchodu navíc mají lidé obvykle více času, takže mohou klidně vystoupit o stanici autobusu dříve a zbytek cesty dojít pěšky.

Pokud chcete v důchodu cvičit pod vedením a pravidelně, najděte si ve svém okolí lekce jógy, pilates nebo cvičení na velkém míči. V posilovnách existují přímo kruhové tréninky pro seniory, vedené lektory, kteří znají specifika vyššího věku, a nedovolí, aby se vám něco při aktivitě stalo.

Ideální aerobní zátěží může být také chůze s hůlkami, která probíhá v některých městech rovněž pod vedením instruktora. Pokud nic takového v místě svého bydliště nemáte, kupte si hůlky, shlédněte instruktážní video na internetu, nalákejte kamarádku a vyrazte.

Pokud se večer díváte na televizi, čas využijte také. Stačí si na podlahu položit podložku a během večerních zpráv se trošku protahovat nebo posilovat zahálející svaly jen s vlastní váhou těla.

 

clanek_cviceni_v2_600x150.jpg

 

Aktivním pohybem můžete zabránit rozvoji spoustě onemocnění, která jsou se stářím spojovaná - cukrovce, artróze, obezitě, vysokému tlaku či zvýšenému cholesterolu.

Ani otázka financí nemusí být překážkou, protože ten nejpřirozenější a nejzdravější pohyb, totiž chůze, je zadarmo.

Nerezignujte na aktivní životní styl jen kvůli datu v kalendáři - cvičte a užívejte si možností, které vám tělo poskytuje v co největší možné míře.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Chůze nebo běh?
Cvičení a trendy Cvičením proti bolesti krční páteře
Cvičení a trendy Troufnete si na jógu? Poradíme Vám, jak začít.