Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

4 cviky pro štíhlá lýtka

4 cviky pro štíhlá lýtka



Trojhlavý sval lýtkový (musculus triceps surae) je nejsilnějším svalem lýtka. Najdete ho na zadní části dolní končetiny, a to mezi kolenní jamkou a Achillovou šlachou. Jak sám název napovídá, sval utvářejí tři hlavy - dvě hlavy vnějšího svalu se upínají na dolní vnitřní a vnější část kosti stehenní, zatímco šikmý sval lýtkový je připojený k hornímu konci bércové, holenní a lýtkové kosti.

 

ČTĚTE TAKÉ:

3 největší chyby v procvičování hýždí a dolních končetin

Trénink hýždí aneb zadek jako dva kmínky

Jak na zpevnění stehen

 

Náplní práce trojhlavého lýtkového svalu je pomáhat při běhu, chůzi i skoku, protože nám umožňuje postavit se na špičku nohy (tzv. plantární flexe).
   
V posilovně uvidíte na posilovacích strojích, které jsou určené k tréninku lýtek, jedince ženského pohlaví opravdu velice zřídka. Dámy trápí v drtivé většině naprosto jiné problémové partie, na které se zaměřují a lýtka nechávají odpočívat (další takovou opomíjenou svalovou skupinou jsou svaly předloktí). Málokteré žena chce mít vyrýsovaná a svalnatá lýtka s jasně viditelnými konturami svalu, nicméně lýtka pěkně tvarovaná, zpevněná a pokud možno také hladká a lehce opálená, vypadají skvěle. Mužská část populace by měla lýtka posilovat vždy v rámci tréninku nohou, aby dosáhla vyvážených proporcí postavy.

Sice na procvičení lýtek nenajdete nepřeberné množství cviků, ale ty, které existují, jsou jednoduché a zároveň účinné.

Výpony - postavte se na podložku, narovnejte záda a uvolněte ramena. Vtáhněte pupík k páteři a s výdechem se vytáhněte na špičkách co nejvýš ke stropu. S nádechem se vraťte zpátky, ale paty nepokládejte až na zem. Pro ztížení cviku klidně využijte stupínek, který Vám umožní větší rozsah pohybu, a tedy i intenzivnější zátěž. V posilovně na výpony najdete speciální stroj (buď na stání nebo na sezení), ale doma můžete v sedě cvičit také - stačí, když si na kolena položíte něco těžkého. S touto alternativou cviku vždy rády pomáhají děti, které poslouží jako závaží.

Chůze po špičkách - zkuste chodit doma přes den po špičkách a uvidíte, že večer budete lýtka pořádně cítit. Takové jednoduché procvičení lýtkových svalů Vám nezabere absolutně žádný čas a navíc nevyžaduje ani speciální přípravu.

Běh po špičkách - ať už běháte venku nebo na běžeckém páse, došlapujte nejdřív na špičky a až pak na paty. Takový styl běhu je nejpřirozenější, protože když člověk klusá bosky, pokládá takhle chodidlo zcela automaticky. Dnes máme sice k dispozici odpružené tenisky, které chrání klouby, ale svádí nás k dopadání na paty, takže lýtka pak trochu zahálejí.

Zatínání - maximálně zpevněte lýtka, napočítejte alespoň do deseti a pak povolte. Na cvičení se soustřeďte a vnímejte, jak svaly pracují. Tímto způsobem lýtka procvičíte, aniž byste se museli zvednout z pohovky.

Po posilování nezapomeňte lýtka důkladně protáhnout, protože mají sklony ke zkracování.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Vytvarujte se svaly na dolních končetinách
Cvičení a trendy Znáte svaly dolních končetin? A víte, jak je posilovat?
Péče o sebe Jak mít do léta úžasné nohy