Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Mají ženy během cvičení stejnou výdrž jako muži?

Mají ženy během cvičení stejnou výdrž jako muži?



Pokud žena a muž poběží stejným tempem rychleji se unaví žena. A vůbec nezáleží na tom, kolik váží a jak je stará. Proč tomu tak vlastně je?

O ženách se všeobecně říká, že jsou křehké. A je to skutečně tak. Mají nejen slabší konstituci, ale i menší a méně výkonné plíce než muži. Proto dýchají intenzivněji a také se rychleji unaví.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Kdy cvičit? Ráno nebo večer?

Spalujte tuky intervalovým tréninkem

Chcete nabrat svaly? Stravujte se správně!

 

Co zjistili odborníci
Vědci z kanadské McGillovy univerzity zjistili, že při stejné postavě mají ženy menší plíce a menší dýchací cesty než muži. Vybrali 50 dobrovolníků, 25 mužů a 25 žen, ve věku od 25 do 40 let, kteří byli zdraví a nekouřili. Při pokusu účastníci jezdili na rotopedu nastaveném tak, aby šlapání bylo stále obtížnější a díky tomu museli vynaložit maximum své dýchací kapacity. Poté sdělovali, jak moc jsou vyčerpaní a jaké mají nepříjemné pocity. Vědci všem měřili rytmus dýchání, objem vdechovaného vzduchu a nervovou stimulaci dýchacích svalů. Po získání všech údajů se zjistilo, že ženy rychleji dospějí k vysoké úrovni ventilace plic, která se blíží jejich maximu. Také jejich dýchací svaly jsou nervovým systémem více stimulovány, než je tomu u mužů. Proto ženy mimo jiné rychleji dýchají. To může vést k obtížnému dýchání až k dušnosti. „Ženy mají plíce biologicky menší a musejí více aktivovat dýchací svaly. Proto ze zdravotního hlediska mohou vykazovat známky vyčerpání více než muži. Díky výzkumu můžeme lépe pochopili některé jevy, zejména proč ženy trpící rozedmou plic nebo srdeční nedostatečností a mají větší dýchací potíže než muži,“ vysvětlil šéf vědeckého týmu doktor Dennis Jensen.

Mají ženy cvičit stejně jako muži?
Stavba svalstva je u obou pohlaví stejná. To že muži mají větší sílu je dáno větším podílem svalové hmoty. Muži tak dosahují v průměru o 60 % větší síly. Pokud tedy žena správně posiluje, mělo by se to v prvé řadě projevit na síle.

Základní anatomické a fyziologické rozdíly u žen
- širší pánev, kratší končetiny, menší tělesná výška
- menší srdce, méně krve, nižší obsah hemoglobinu
- nižší obsah svaloviny, horní hranice 35 %
- vyšší obsah tuku, v průměru 25 %

Odlišný hormonální systém má za následek obtížnější nabírání svalové hmoty u žen než u mužů.

Pro trénink to znamená, že si ženy musejí dát pozor na některé cviky, které jsou pro ně obtížné (shyby, kliky na bradlech…atd). Pozor by si měly dát také na cviky, které zatěžují bederní část, jako jsou dřepy, přítahy velké činky v předklonu…atd.


Autor: Monika Kuželová


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Co jíst před a po cvičení
Cvičení a trendy Jak překonat lenost a jít opravdu cvičit
Cvičení a trendy Jak na pohyb a cvičení s kily navíc