Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Cvičit můžete i v těhotenství - 3. díl

Cvičit můžete i v těhotenství - 3. díl

Víte, jak sportovat v jednotlivých trimestrech?



Těhotenství není doba, kdy musí ženy jen nečinně sedět nebo ležet na pohovce. Mnohdy to ani není možné kvůli pracovnímu vytížení a dalším dětem, o které se musí případně starat. Není to však ani období vhodné pro přehnané sportovní výkony a zlepšování fyzické kondice nebo dokonce snahy o hubnutí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cvičit můžete i v těhotenství - 1. díl

Cvičit můžete i v těhotenství - 2. díl

 

Přiměřené cvičení či pohybová aktivita se během gravidity obecně doporučuje. O jakou se pak jedná, a v jakém rozsahu, záleží na fyzické kondici ženy, ale především také na jejím zdravotním stavu.

V prvním trimestru je těhotenství ještě velmi křehké a pravděpodobnost potratu relativně vysoká. Ženy by se proto měly opravdu šetřit a vyhýbat se zapojování břišních svalů, otřesům a činnostem, při kterých bříško jakkoliv namáhají, natahují nebo utiskují. Vhodné je začít s těhotenskou jógou či plaváním. Možná se tyto sporty budou zdát příliš snadné, zvlášť když žena cvičila i před otěhotněním, ale první trimestr je rizikový a ubrat ze svých sportovních ambicí se vyplácí. Cvičení v tento okamžik přestalo být soukromou záležitostí matky.

Mnoho žen zažívá během několika prvních měsíců gravidity takové stavy únavy a nevolnosti, že se jakákoliv zátěž jeví jako nemyslitelná. V tom případě nemá ani smysl se do aktivit nutit – stačí jít občas na krátkou procházku, nebo se protáhnout doma na podložce.

Druhý trimestr se popisuje jako ten nejpohodovější. Nevolnosti i děsivá únava ustoupily, ale bříško ještě není tak velké, aby bránilo v pohybu. Riziko potratu se snížilo a ženy se mohou postupně vrátit ke svému obvyklému pohybu. Je možné občas si vyběhnout do parku, rychle chodit, plavat i cvičit jogu. Nejvhodnější je volit lekce cvičení pro těhotné, kde školení instruktoři přesně vědí, které pohyby jsou vhodné a které nikoliv. Na hrdinství není prostor ani teď – je zbytečné riskovat zranění na kolečkových bruslích, při jízdě na kole nebo při míčových hrách. Pokud ženy v minulosti vyhledávaly spíš akční sporty, nyní je ta správná příležitost vyzkoušet něco nového, klidnějšího, jako je třeba právě joga. Tu mohou vyzkoušet ale také maminky, které před otěhotněním necvičily vůbec, což se u jiných cvičení příliš nedoporučuje.

Poslední trimestr je náročnější, protože bříško začíná být nepřehlédnutelné, žena se i při sebemenší námaze zadýchá, únava opět roste a k tomu všemu se přidávají otoky nohou a pocit, že se z kdysi fit dámy stává bytost gigantických rozměrů. A právě kvůli lepšímu pocitu je pohyb tak důležitý – jednak se díky rozpohybované krvi otoky kotníků zmírní, ale také trošku popoženete metabolismus. Zůstat v kondici až do porodu je rovněž výhodné pro lepší zvládání nároků po narození dítěte. Svého potomka budete muset nosit, kojit ho, přebalovat a koupat a ke všem těmto činnostem se vám bude fyzička hodit.

V posledním trimestru si dopřávejte hodně odpočinku, procházky na čerstvém vzduchu, a pokud vám to tělo dovolí, klidně si zajděte na některou z vedených lekcí pro těhotné.

Po jakékoliv fyzické aktivitě doplňte sacharidy, bílkoviny, minerály i vitamíny, protože je nepotřebují jen vaše svaly, ale také organismus miminka. Pokud po cvičení (a nejen po něm) budete hladovět, bude hladovět i dítě a to není právě ideální.

Respektujte potřeby svého těla a nebojte se polevit ze svých výkonových standardů – jestli máte někdy v životě ubrat plyn, je to právě nyní.

 

 

Věnovat se pohybu můžete i během své pracovní doby. Najděte si každý den 5 minut a protáhněte se. Tělo vám určitě poděkuje :).

 

Cvicit-muzete-i-v-tehotenstvi-3dil.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Cvičit můžete i v těhotenství - 1. díl
Jídlo a výživa Cvičit můžete i v těhotenství - 2. díl