Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Cvičení a trendy

Sporty, které prospívají zádům

Sporty, které prospívají zádům



Bolí vás záda? Pak pečlivě promyslete, jakému druhu sportu se budete věnovat. Ne všechny aktivity jsou pro problémy s páteří vhodné.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak uvolnit ztuhlou šíji

Bolí vás záda? Možná máte "vypnuté" zádové svalstvo

10 důvodů, proč cvičit v práci

 

Sport zlepšuje fyzickou kondici, posiluje svalstvo, působí proti stresu a udržuje linii. Může ale i způsobit zranění, přetížit organismus a nepříznivě ovlivnit tělo jednosměrným zatížením. Aktivity, při kterých je časté ohnuté držení těla, prohnutý kříž nebo náhlá otáčení, působí škodlivě na páteř a mohou vést po čase k bolestem zad a potížím s páteří.

Aktivity, které páteř nezatěžují

Softball - při neustálém střídání stání, chůze a běhu dochází k permanentnímu zatěžování a odlehčování páteře. To podporuje výživu plotének, které se nacházejí mezi jednotlivými obratli. To má pozitivní efekt. Pro minimalizování rizika je vždy důležité důkladně prohřát svaly před začátkem zápasu.

Plavání - je doporučováno pacientům s onemocněním zad. Plavání podporuje vytrvalost, posiluje svalstvo a uvolňuje klouby a meziobratlové ploténky. Důležitý je však styl plavání - prsa nebo delfín mohou nadměrně zatěžovat krční páteř. Nejideálnější je plavání na znak.

Běh na lyžích - je ideální pro ty, kteří se nechtějí navzdory problémům se zády vzdát zimních sportů.

Jogging - vždy je však důležitá správná obuv a výběr vhodného terénu. Příliš tvrdý nebo nerovný terén může vést k poškození páteře.

Posilování - individuálně vypracovaný cvičební program může pomoci posilnit ochablé svalstvo trupu. Pokud však již máte problémy s páteří, měli byste vždy začít cvičit až po poradě s lékařem či fyzioterapeutem.

Jízda na koni - nemusí být zátěží pro vaše záda, pokud máte dobrou kondici, pevné svalstvo a na koni to umíte. Pokud byste však chtěli jezdit pouze příležitostně a nejste pevní v sedle, mohli byste svým zádům ještě více uškodit.

Aktivity, které páteř zatěžují

Tenis - jde o jednostranné zatížení a zejména rotace celého trupu při úderu je pro záda velkou zátěží. Pouze profesionálové mají za léta tréninku nacvičení úderové techniky, které minimalizují poškození zad. Tenis není proto vhodným sportem pro lidi trpící bolestmi zad.

Sjezd na lyžích - rotace páteře při slalomu či otřesy při jízdě přes muldy na sjezdovce jsou nebezpečné pro lidi s onemocněním páteře, neboť lyžují jen příležitostně a nemají dostatečnou fyzickou kondici, což zvyšuje riziko různých zranění, včetně poranění páteře.


Autor: Monika Kuželová


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Bolí vás záda? Jezte vitamíny a buďte v pohybu.
Cvičení a trendy Aby záda nebolela – posilování: Tipy na nejlepší cviky