Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Cvičení a trendy

Troufnete si na jógu? Poradíme Vám, jak začít.

Troufnete si na jógu? Poradíme Vám, jak začít.



Začít s jakoukoliv pohybovou aktivitou není vůbec jednoduché. Lidé mívají obavy, zkreslené představy a různá očekávání, která jim mohou zážitek ze cvičení zkazit. Proto je dobré vždy předem vědět, do čeho vlastně jdete.

Jóga může být pro mnohé tajemnou a exotickou záležitostí pro alternativce, kteří meditují, chodí v batice a nejedí maso. Opak je však pravdou. Jóga je naprosto univerzální cvičení, jež se hodí úplně pro každého. Na lekcích najdete managery, maminky na mateřské, studenty, ale také důchodce. Důležité je však vědět, jaký typ jógové lekce se hodí právě pro Vás.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak působí jóga na člověka

Jóga na naší FITHALL TV

Jóga v nabídce našich cvičebních videí

 

Cvičit jógu můžete na skupinových lekcích, individuálně s lektorem nebo sami doma. Pro úplné začátečníky je určitě vhodné absolvovat alespoň pár hodin pod vedením zkušeného lektora, protože ten opraví chyby v držení těla a naučí Vás správně dýchat. Individuální lekce jsou ještě intenzivnější a užitečnější, ale také dražší.

Vyberte si takový typ jógy, který odpovídá Vaší povaze – existuje klasická jóga (najdete ji pod názvy, jako hatha yoga, vinjasa yoga, ashtanga yoga), která vychází z tradičních jógových postupů, je více meditativní a duchovní. Na druhé straně se nacházejí sportovnější formy jógy (power jóga, fitness jóga), vhodné pro méně „ezotericky“ zaměřené cvičence. Každé jógové studio nazývá své lekce různě a jejich náročnost je také rozdílná. Před lekcí se proto zeptejte, jak daná lekce probíhá, kdo ji vede, a zda je vhodná pro začátečníky. Setkat se můžete rovněž se specializovanými lekcemi pro těhotné, na redukci hmotnosti, úpravu hormonální rovnováhy, stimulaci lymfy nebo lekcemi ve vyšších teplotách.

Na cvičení si sbalte do tašky triko (může být volnější), legíny a sportovní podprsenku. Podložky a další pomůcky mívají většinou ve studiích již připravené. Před jógou nejezte alespoň dvě hodiny, aby se Vám nedělalo špatně a v průběhu dne se snažte dostatečně pít.

Po příchodu do sálu se posaďte na podložku a počkejte na instrukce lektora. I když jdete na hodinu s kamarádkou či kamarádem, příliš nemluvte, abyste nerušili ostatní, ale také proto, abyste se sami naladili na samotné cvičení.

Při józe nezáleží na tom, jak při ní vypadáte – důležité je to, jak se cítíte. Vůbec nevadí, že Vám některé pozice nejdou tak dobře, nebo že si při nich připadáte směšně. Jóga je spíš o prožitku a kvalitě cvičení, než o výkonu. Když Vám dá lektor pokyn, nebojte se hlasitě dýchat a vydávat jiné zvuky (tzv. ohmování) – k některým typům jógy to zkrátka patří.

Pokud máte v plánu začít s jógou doma, klidně si pusťte z internetu cvičební video a inspirujte se některým z nich. Jógu cvičte tak často, jak je Vám příjemné. Sice se říká, že by se měla praktikovat denně, ale tím se vůbec nenechte zneklidnit. Jóga není jen o fyzickém cvičení, ale také o tom, abyste se naučili být trpěliví, vytrvalí a soustředění.

Nepodceňujte jógu ale ani po stránce fyzické – některé pozice jsou velmi náročné na svalovou sílu a vytrvalost, takže jejich účinky můžete cítit ještě pár dnů poté.

Tak, jako u všech pohybových aktivit, nečekejte, že se účinky jógy dostaví po první lekci. Vytrvejte a uvidíte, že si toto cvičení zamilujete.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Jóga - lék na stres a bolesti zad
Cvičení a trendy Jak působí jóga na člověka
Cvičení a trendy Jak pomocí jógy vytvarovat postavu?