Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Proč cvičit s cvičebními pomůckami

Proč cvičit s cvičebními pomůckami



Někoho může představa cvičení s pomůckami děsit, protože v minulosti byl dostupný jen medicinbal, koza a švédská bedna. Činky vypadaly jako kusy čehosi železného a rezavého a švihadlo připomínalo spíš tlustou šňůru na prádlo. Ani čtyři kovové pružiny, které se natahovaly s cílem posílení zádových svalů, se nikdy netěšily příliš velké oblibě. Takovým dobám je ale konec. V obchodech se sportovním náčiním najdete nepřeberné množství efektivních, hezky vypadajících a uživatelsky přátelských pomůcek, které mohou Vaše cvičení nejen zpestřit, ale také zintenzivnit.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cvičení s vlastní vahou těla, aneb jde to i bez činek

Myslíte si, že cvičíte ve fitku správně? Přesvědčte se!

Skutečně se po nich hubne?

 

Právě efektivita a intenzita tréninku jsou důvody, proč různé pomůcky vůbec používat. Cvičit můžete samozřejmě pouze s váhou vlastního těla, ale zanedlouho se dostanete do bodu, kdy Vám taková zátěž nebude stačit. Navíc důkladné procvičení některých svalových skupin je bez přidané zátěže téměř nemožné – například bicepsy se bez činek posilují opravdu těžko.

Cvičební pomůcky se dají rozdělit do několika skupin podle toho, čeho chcete s jejich pomocí dosáhnout. Existuje nářadí na zlepšování aerobní kapacity a kardiovaskulárního systému (švihadla, mini steppery, trampolíny), nářadí na posilování (činky, úchopy na kliky, rotační disky, posilovače břišních svalů, posilovací gumičky a vůbec posilovače všeho možného), ale také pomůcky na zlepšení stability (BOSU, nestabilní plochy, míče).

Cvičebních pomůcek existuje skutečně obrovská škála, ale v zásadě i při cvičení s jakoukoliv z takových pomůcek musíte stále zvyšovat zátěž, aby Vaše svaly na cvičení reagovaly. I při používání těchto pomocníků stále platí ta stejná pravidla, jako při cvičení bez nich – vždy je nutné rozehřátí, protažení, postupné zvyšování náročnosti cvičení a v neposlední řadě vhodný jídelníček.

Pokud nechcete do pomůcek na cvičení investovat, můžete trochu improvizovat a pomoct si běžnými předměty. Lehké činky snadno nahradíte pověstnými láhvemi s vodou, těžší celým kartonem. Malý gymnastický míč může zastoupit třeba polštář. Zapojte svoji fantazii a klidně při cvičení využijte nábytek doma, schody v domě nebo lavičky a stromy v parku.

Základní cvičební pomůcky jsou relativně levné – švihadlo, malý gymnastický míč a posilovací gumičky seženete za několik desítek korun a ty dražší si můžete půjčit v posilovně. Pokud nemáte posilovnu přímo doma, je lepší pořídit si na domácí cvičení opravdu jen to základní, protože při systematickém tréninku Vám jakákoliv pomůcka přestane stačit. Závaží budete potřebovat stále těžší, aby svaly sílily a rostly a stroje na hubnutí, jako je rotoped nebo běžecký pás začnou doma zpravidla brzy sloužit jako věšák na oblečení.

Ve svém tréninku uplatněte jednoduché metody, které většinou fungují nejlépe – běhejte, skákejte přes švihadlo (pokud nemáte potíže s koleny), doma cvičte s malým i velkým gymnastickým míčem či posilovací gumou a na náročnější cvičení si zajděte do fitness centra.

Jako pomůcky při tréninku mohou sloužit také krokoměry, měřiče tepové frekvence či měřiče časových intervalů, díky kterým můžete sledovat a zaznamenávat svoje pokroky.

Ať už pomůcky ke cvičení využíváte nebo ne, vždy cvičte tak, abyste si neublížili!



Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Aby záda nebolela – posilování: Tipy na nejlepší cviky