Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Cvičení s vlastní vahou těla, aneb jde to i bez činek

Cvičení s vlastní vahou těla, aneb jde to i bez činek



Možná si občas kladete otázku, zda je lepší cvičit s vlastní váhou těla nebo se závažím. Jako optimální řešení se zdá kombinace obou postupů, protože každý z nich má určité výhody i nevýhody.

Pokud s cvičením začínáte, je určitě lepší volit cviky, při kterých využijete hlavně hmotnost svého těla. Jednak je takový trénink nenáročný na vybavení, ale zároveň je velmi přirozený. Navíc klasické, ale časem prověřené cviky, jako jsou kliky, dřepy či výpady není potřeba komplikovat závažím.

Při posilování bez činek si každý o něco lépe pohlídá správné provedení cviku, takže se zbytečně nepřetěžují klouby a páteř. Zdravotní aspekt cvičení ale nepodceňujte ani při tréninku bez závaží – pohyby provádějte pomalu a tahem, hlídejte si úhly v kolenou (neměly by být nikdy menší než 90°), neprohýbejte se v bedrech ani nepředsouvejte bradu dopředu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak posilovat svaly obličeje

Jak si sestavit svůj cvičení plán

Zpevněte si břicho doma

 

Trénink pouze s vlastní váhou je užitečný v případě, že nechcete příliš nabírat svalovou hmotu, ale zaměřujete se na získání lepší kondice nebo hubnutí. Naopak když potřebujete získat sílu, objem a pevnost svalů, je lepší sáhnout po závaží. Svaly se celkem rychle zátěži přizpůsobí, a pokud byste stále cvičili jen s tím, co Vám nadělila příroda, větší pokroky neuvidíte. Aby svaly rostly, je nutné je systematicky a plánovaně přetěžovat a takového přetížení lze dlouhodobě pouze s vlastní váhou dosáhnout těžko.

Ideální je kombinovat při tréninku obě metody – svalové partie, které jsou silnější, procvičte se závažím, ty slabší vypilujte cvičením bez něho.

V posilovnách často lidé zvedají více, než je v jejich aktuálních možnostech, protože mají pocit, že to vypadá lépe. Pak cvičí nesprávně, zapojují jiné svalové skupiny, než které původně zamýšleli, namáhají klouby i páteř a mohou si ublížit. Svoje síly nepřeceňujte a cvičte s takovým závažím, se kterým provedete daný cvik správně a efektivně – ať už využijete hmotnost svého těla nebo sportovního náčiní.

Trénink s činkami není rozhodně jenom pro chlapy – nebojte se, že budete vypadat jako kulturista, když párkrát zajdete do posilovny. Jak se říká, činky nedělají ženy větší, kdežto špatná výživa ano. Čím silnější, pevnější a trénovanější Vaše tělo bude, tím víc energie spálí také v klidu, když právě nic neděláte.

Svaly dávají Vaší postavě tvar, pevnost i zdraví a získáte je především silovým tréninkem se závažím, tak se mu nevyhýbejte. Pokud nechcete chodit do posilovny, pořiďte si činky domů, nicméně i ty Vám časem přestanou stačit.

Ať cvičíte s vlastní váhou nebo s činkami, nikdy se nevrhejte do akce „za studena“. Před aktivitou se zahřejte a protáhněte, ale protáhněte se i po skončení, abyste urychlili regeneraci.

Svaly se paradoxně budují, když s cvičením skončíte a odpočíváte, proto nepodceňujte dostatečně dlouhý a kvalitní spánek, dny pro oddych i kvalitní jídelníček.

Při posilování obecně platí, že pokud chcete opravdu vidět výsledky, musíte také správně jíst. Po tréninku si dejte do 15 ti minut jednoduché sacharidy, do hodiny pak libové bílkoviny. Najezte se také před cvičením, aby mělo Vaše tělo z čeho energii pro výkon čerpat.


Autor: Veronika Kuželová


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Co všechno dokáže obyčejné cvičení