Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Cvičení a trendy

Představujeme cvičení z portálu FITHALL.cz

Představujeme cvičení z portálu FITHALL.cz

Bosu



Co obnáší cvičení, která najdete na našem portálu? Co potřebujete pro to, abyste doma dosáhli co nejlepších výsledků? To vše se dozvíte v našem seriálu, v němž vám spolu s našimi cvičitelkami jednotlivá cvičení představíme. Dnes je na řadě BOSU, které na FITHALL.cz vede trenérka Veronika Staňková.

 

Možná může působit jako cvičení vhodné nejspíš pro provazochodce. Člověk se neubrání pocitu, že největší důraz je kladen na rovnováhu. Stačí se jen podívat na nafukovací kopuli, která je základem pro cvičení BOSU.

 

O BOSU
Celý systém cvičení bosu má za cíl v zpevnit svaly celého těla. Má pozitivní vliv na zdravé držení těla, fyzickou kondici a redukci tuku. Základem cvičení je speciální polokoule - BOSU Balance Trainer. Na ní se provádí různé druhy balančních, rehabilitačních, relaxačních a posilovacích cvičení. „Samozřejmě, že se to zdá být poměrně nenáročné cvičení rovnováhy, ale zkuste to. Pokud jste to nikdy nedělali, určitě vás překvapí už nejjednodušší cvik - stání oběma nohama na "bublině". Ani zdaleka to není taková legrace jak to vypadá. Naopak. Zpočátku mohou po cvičení na BOSU pořádně bolet lýtka, je to opravdu nezvyklý pohyb.  Ale po pár lekcích si zvyknete,“ pobízí trenérka.

 

Cvičení na bosu vypracuje břišní svaly jako žádný jiný přístroj. Posiluje hluboký stabilizační systém těla, zdokonaluje rovnováhu. „Nutí vás po celou dobu cvičení mít zapojenou celou řadu svalů na celém těle, když cvičíte na BOSU, nemůžete to šidit, jinak spadnete! BOSU umožňuje, aby si každý určil vlastní úroveň obtížnosti, proto je vhodné takřka pro všechny věkové kategorie.“

 

Výjimečné na tomto cvičení je, že  posilujete i hluboké kosterní svaly, které zajišťují správné držení těla. Ochablost těchto svalů pak zapříčiňuje velmi časté bolesti zad a kloubů. „BOSU také zpevňuje šlachy a vazy, zajistí lepší koordinaci pohybu a jako každá fyzická aktivita má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém a redukci tuku.“

 

Klasická hodina
Každá lekce BOSU trvá přibližně hodinu. „Stejně jako u každé jiné aerobní aktivity, i zde je třeba myslet na to, že na počátku lekce se musí svaly zahřát a končit se musí důkladným protažením těla,“ připomíná trenérka.

Jak vypadá typická hodina se popsat nedá, protože BOSU Balance Trainer lze využít k několika typům tréninků. Ty se navíc v jednotlivých hodinách prolínají. Liší se náročností a intenzitou. „Pro spalování tuku je nejlepší kardio trénink, který se cvičí při vyšší tepové frekvenci. Na posílení svalů a jejich zpevnění je zaměřen trénink posilovací, třetím typem jsou cvičení rehabilitační, které slouží k uvolnění a protažení svalů,“ vysvětluje trenérka a dodává: „Existuje ale také využití BOSU Balance Traineru při jiných cvičeních – oblíbený je třeba BOSU pilates.“

 

Kde se dá cvičit
Bosu se dá cvičit v podstatě kdekoli. „Není to cvičení náročné na prostor. Podmínkou je ale odhodlat se investovat do vybavení -  BOSU Balance Traineru.  Jeho cena se pohybuje kolem 4000 Kč. Pak už vám stačí jen  pohodlné sportovní oblečení, “ radí Veronika. „Pokud se cvičení na BOSU kombinuje s jinou aerobní aktivitou – například rrotoped, běh, švihadlo - je vhodné cvičit v teniskách. Pak si ale musíte při cvičení na BOSU velký pozor, abyste si nezvrtli kotník přes hranu tenisky! Jinak je vhodné cvičit naboso, protože pak má chodidlo možnost kopírovat povrch BOSU a využít všechny drobné svaly v plosce nohy i v kotníku pro stabilizaci těla.“


Velkou výhodou cvičení je, že se mu může věnovat takřka kdokoli. „Nezáleží na věku, série cviků se najdou i pro seniory či děti. Využijí ho jak amatéři, tak vrcholoví sportovci. Když už jsem se zmínila o dětech, stojí za zmínku, že BOSU se využívá například při práci s dětmi s ADHD (hyperaktivita). Na BOSU se totiž musí koncentrovat a tím se zklidní,“ doplňuje Staňková
Co se týče hudby ke cvičení, je ji nutné přizpůsobit typu cvičení na BOSU. Při rehabilitačních aktivitách to může být hudba pomalá, relaxační, při posilování a při aerobních aktivitách rytmická. „Ale nevolte příliš rychlé tempo  - kolem 120 BPM (beats per minute - počet úderů za minutu), abyste všechny pohyby prováděli vědomě a kontrolovaně, aby nedošlo ke zranění,“ nabádá.


EXTRA INFO - BOSU
Základem cvičení je speciálně vyvinutá nafukovací kopule, která se používá jak stranou rovnou, tak vypouklou. Název vznikl jako zkratka pro "both sides up" tedy "obě strany nahoru".


Nač působí
:

Zvyšuje pružnost těla, hybnost kloubů i páteře, odstraňuje svalovou nerovnováhu. Díky meditačním, koncenračním a relaxačním technikám, které jsou rovněž součástí cvičení, působí pozitivně na psychiku.

Pomůcky ke cvičení:
BOSU Balance Trainer - může se používat plochou stranou jak nahoru, tak dolů pro různé druhy balančních cvičení. Pevná plocha má 63,5cm v průměru, kopule by měla být nafouknutá do výšky zhruba 22cm. Dvě zapuštěné rukojeti na boční straně desky slouží k otáčení a nošení.

Doporučené oblečení:
Tepláky či legíny, tričko nebo trikot, případně boty

Fáze cvičení lekce:
Zahřátí, aerobní fáze, protažení

Jídlo a pití:
Voda


 


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků