Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Jak odpočívat aktivně i pasivně

Jak odpočívat aktivně i pasivně



Sousloví „aktivní odpočinek“ je tak trochu nesmyslné. Odpočinek je zkrátka odpočinek a je pravým protikladem aktivity. Tento pojem se ale v posledních několika letech těší velké oblibě a snaží se naznačit, že bychom neměli veškerý volný čas trávit na pohovce před televizorem, ale spíš jít ven a něco dělat.

 

Člověk většinou odpočívá tehdy, když dělá něco zcela jiného, než běžně nebo když přestane na čas dělat to, co ho unavuje. Pokud tedy v práci sedíte za počítačem, pracujete hlavou a máte proto nedostatek pohybu, neexistuje nic lepšího, než volný čas trávený venku v lese, v sedle kola nebo v horách, s batohem na zádech. Naopak lidé, kteří pracují fyzicky, nepotřebují tolik odpočinku pro mysl, ale naopak pro tělo. Pak je pasivní trávení volného času či dovolené na místě.

 

ČTĚTE VÍCE:

Jak správně relaxovat?

Umíte odpočívat?

Cvičte s mírou

 

Když někomu řeknete, že jste během slunečného odpoledne doma nedělali nic a nejlépe si oddychnete  vleže na zádech někde u rybníka, hledí na Vás téměř s pohrdáním. Nikde ale není psáno, jak má kdo odpočívat a trávit svůj volný čas. Respektujte svoje vlastní potřeby a hledejte si takové formy odreagování, které Vám pomohou načerpat novou sílu a energii do běžných pracovních dní. Nenechte se honit, pokud nejraději lenošíte s knížkou na lehátku, ale ani se nenechávejte spoutat na jednom místě, když ve Vás vře energie. S partnerem zkuste ve výběru dovolené a způsobu trávení volných chvil najít kompromis, ale zároveň se nebojte zkoušet nové věci a aktivity, na které nemáte během roku čas nebo odvahu. Nejlépe si odpočinete od běžných starostí tím, že budete dělat něco „neběžného“ nebo pro Vás neobvyklého.

Co se týče hubnutí nebo naopak nabírání svalové hmoty, tvoří odpočinek s pohybem a správným jídelníčkem svatou trojici. Jedno bez druhého se neobejde, a pokud některou z těchto složek zanedbáte, budou výsledky Vašeho snažení v nedohlednu. Organismus potřebuje čas pro regeneraci po fyzické zátěži a v momentě, kdy odpočinek chybí, tělo se začne bránit, ať už stagnací v hubnutí nebo v nárůstu svaloviny.

Zatímco je způsob trávení dovolených a volného času soukromou věcí každého a záleží jen na hodnotách a preferencích člověka, zda proleží zasloužené volno na pláži nebo bude dosahovat sportovních výkonů, odpočinek po cvičení má svá jasná pravidla.

Po silovém tréninku je vhodné nechat procvičovanou partii odpočívat alespoň 24 hodin, ale tento údaj se může měnit s trénovaností člověka, rychlostí regenerace, ale také podle namáhané partie. Po aerobní aktivitě není nutné odpočívat tak dlouho, ale opět je doba pro regeneraci velmi individuální.

Dalším způsobem, jak „odpočívat“ od určitého druhu sportu, je změna druhu pohybové aktivity. Jestliže tedy 3x týdně posilujete a chodíte běhat, jistou formou odpočinku může být třeba cvičení jógy nebo pilates. Občas stačí dokonce změna prostředí – zkuste místo cvičení v tělocvičně vyběhnout ven do lesa nebo na louku a uvidíte, že cvičení bude hned zábavnější a zajímavější. Každý člověk musí zkrátka najít optimální rovnováhu mezi aktivitou a odpočinkem a ideální poměr mezi nimi je vždy velmi individuální.

V dnešní době se bohužel často odpočívání zaměňuje za lenost. Chvíle klidu a nečinnosti si ale zkuste užít a vychutnat a věřte, že jakákoliv činnost Vám pak půjde mnohem snáz.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Teplé jídlo a odpočinek vám pomůže zvládnout chladné dny
Cvičení a trendy Stres zažeňte pohybem!