Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Cvičení a trendy

Fit po porodu

Fit po porodu



Po porodu si asi každá žena přeje dostat se co nejrychleji zpět do formy. I když jsou těhotenství i porod pro ženské tělo přirozenými procesy, návrat k původní kondici chce svůj čas. Během celého devítiměsíčního období, ale také několik týdnů po něm, se organismus musí vypořádat s mnoha změnami a tyto změny je nutné respektovat.

Rozdíl je, zda dotyčná rodila přirozeně, nebo císařským řezem. Po běžném porodu bez komplikací je vhodné zjistit, zda se nerozestoupily břišní svaly. Už v porodnici by měla maminkám rehabilitační sestra vysvětlit, jak mohou cvičit v šestinedělí. Obvykle se hned v nemocnici začíná lehem na břiše, hlubokým břišním dýcháním nebo cviky na aktivaci rukou a nohou, které je možné cvičit i v posteli.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cviky, které vás dostanou po porodu do formy

Po porodu hubněte s rozumem

Jak posílit svaly pánevního dna

 

Nejdůležitější oblastí po porodu je pánevní dno – to je vhodné posilovat už před otěhotněním, aby byl pak návrat do původního stavu rychlejší. Jestliže jsou svaly pánevního dna slabé, může totiž docházet k inkontinenci. Břišní svaly jako takové pak začněte posilovat velmi zlehka. Stačí přitáhnout vleže nohy k hrudníku a pomalu je opět položit, nebo s výdechem bříško na chvíli zpevnit. Pro cvičení po císařském řezu nechte dokonale zahojit jizvu, pak přejděte k procvičování pánevního dna a až poté k dalším partiím.

Zpočátku cvičte tak, abyste necítila ve svalech únavu ani pálení a zátěž zvyšujte postupně. Během prvních šesti týdnů se rozhodně vyhněte jakýmkoliv otřesům či poskokům, ale jemně cvičit můžete. Ke sportování se začněte vracet po osmi až dvanácti týdnech, pokud se cítíte dobře.

Uvědomte si, že porod sám o sobě byl náročný proces, v průběhu kterého došlo k mnoha fyziologickým změnám. Zkuste na chvíli vynechat náročné běhy, hodiny aerobiku a spinningu, ale naopak se zaměřit na cvičení, která Vám pomohou získat opět rovnováhu. Velmi vhodná je například yoga, která se zaměřuje na zpevnění hlubokých břišních svalů, naučí Vás dýchat a vůbec celkově se zklidnit.

Péče o dítě je fyzicky i psychicky náročná, ale i přesto si zkuste najít chvilku pro sebe a zacvičte si. Jednak se snadněji dostanete do původní kondice, ale také tím, že budete chvíli dělat něco pro sebe, načerpáte nové síly.

Po porodu, více, než kdy jindy, vnímejte potřeby svého těla. Netlačte se do ničeho násilím a zbytečně na sebe nespěchejte. Návrat ke sportu není závod s časem – naopak příliš usilovným cvičením a snahou shodit případné kilogramy, si můžete velmi ublížit.

Co platí pro cvičení, platí dvojnásob pro stravování. Snažte se neodbývat se, nevynechávejte jídla, ale ani se nepřejídejte. Občas se totiž stává, že ženy přiberou až po porodu, protože nová životní situace je stresující a náročná a jídlo pak bývá „dobrým“ spojencem.

Dnes existuje mnoho vedených lekcí, na které můžete vzít dítě s sebou, nebo Vám je v některých fitness centrech rádi pohlídají. Na jaře a v létě využívejte hezkého počasí, choďte na dlouhé procházky, nebo vyražte s kočárkem na brusle. Nebojte se do péče o nový přírůstek zapojit také Vaše okolí a určitě ho nepoužívejte jako výmluvu, když se Vám cvičit nechce.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Stres zažeňte pohybem!
Cvičení a trendy Pohybová aktivita a její vliv na člověka
Cvičení a trendy Cvičte a bude se vám lépe spát