Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Cvičení a trendy

Vyberte si svůj sport!

Vyberte si svůj sport!



Ženy mají od přírody méně svalů, více zásobního tuku, a tím pádem i nižší hodnotu bazálního metabolismu. Navíc jejich zaměstnání je většinou sedavé, proto mají i větší problémy s nadváhou a obezitou. Pokud jste se rozhodla, že začnete pravidelně cvičit, najděte si takovou pohybovou aktivitu, která vám nejen vyhovuje, ale zároveň vás i baví. Jinak u ní dlouho nevydržíte.

Vhodným cvičením a posilováním předejdete úbytku svalové hmoty. Množství svalů úzce souvisí s hodnotou bazálního metabolismu. Čím více svalů budete mít, tím se vám bude lépe spalovat. Kromě toho bylo zjištěno, že pohyb hraje u žen významnou roli v prevenci rakoviny prsu. Pravidelně cvičící ženy mají v porovnání s pohybově pasivními ženami delší menstruační cyklus. To má za následek nižší hladinu stimulace prsní tkáně, a tím i nižší riziko vzniku nádorů.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Myslíte si, že cvičíte ve fitku správně? Přesvědčte se!

Chcete zhubnout? Cvičte s kamarádkou!

Energetický výdej aneb není to jen o sportu

 

Jaký pohyb zvolit
Nikdy není pozdě začít cvičit, ale musíte brát ohled na svůj věk, zdravotní stav a schopnosti. Obézní lidé by si měli například vybrat takové cvičení, které nebude nepřetěžovat jejich páteř, klouby dolní končetiny, oběhovou a dýchací soustavu. Pokud také nejste na pohyb zvyklí, měli byste jej do svého programu zařazovat postupně, jak z hlediska frekvence, tak i intenzity.

Aerobní pohybová aktivita
Je vhodná pro ty, kteří si chtějí zlepšit fyzickou kondičku a přitom zhubnout. Ideální je rychlá chůze, běh, jízda na kole. Nejefektivnější způsob, jak spalovat tuky je udržet tělo ve středně intenzivním pohybu po delší dobu, minimálně 30 minut. Po 20 až 30 minutách, v závislosti na intenzitě cvičení, začíná tělo spalovat tuk. Úplně ideální je cvičit hodinu třikrát týdně. Nejdůležitější ovšem je, abyste se hýbali pravidelně. Doporučuje se cvičit při 65 – 85 % maximální tepové frekvenci. To je asi takové tempo, kdy v průběhu cvičení můžete bez větších problémů mluvit, ne však vyprávět. Začátečníci by se měli držet spodní hranice doporučené tepové frekvence, naopak trénovaní jedinci by měli dodržovat horní hranici. Pokud  zvolíte intenzitu pohybu příliš nízkou, neovlivní to látkovou přeměnu a k spalování tuků pak nedojde. Pokud naopak cvičíte příliš intenzivně a máte tep nad horní hranicí, spalujete převážně sacharidy a zatěžujete oběhový systém.

Anaerobní zátěžová aktivita
Nejznámějším zástupcem anaerobní aktivity je posilování. Při tomto cvičení si posílíte a vytvarujete svalstvo a zvýšíte bazální metabolismus.

Pěší turistika
Je vhodná pro většinu lidí, neboť při ní nedochází k otřesům a nárazům jako u běhu. Důležitá je správná obuv, která by měla podporovat nožní klenbu, fixovat kotník a být prodyšná. Pro zhubnutí je důležité jít ostrém tempu a bez zastávek. Při nordic walkingu se využívá při chůzi speciálních holí, které zvyšují intenzitu chůze a odlehčují klouby.

Běh

Běh podporuje hubnutí, oběhový systém a zlepšuje vytrvalostní kondici. Na hubnutí je lepší zvolit pomalejší běh 30 – 45 minut, který můžete kombinovat s rychlou chůzi. Pro běh je nejvhodnější měkký terén, jako jsou lesní stezky apod. Důležité také je se před během pořádně rozcvičit a po  běhu důkladně protáhnout.

Plavání
Při tomto sportu si procvičíte celé tělo a odstraníte bolesti zad. Pokud také budete vydechovat do vody, zlepšíte si tím plicní kapacitu.

Cyklistika
Je to nejzdravější způsob hubnutí v přírodě, protože nezatěžuje klouby otřesy. Pro hubnutí je vhodnější rovnější terén s ne příliš velkým převýšením. Důležité je vhodné oblečení, které by mělo zakrývat klouby kvůli možnému prochladnutí proudícím vzduchem.

In-line bruslení

Jízdou na „in- linech“ zapojíte do pohybu řadu svalových skupin a vydáte poměrně velké množství energie. Jediný problém je, že ne každý terén se k takové vyjížďce hodí. Nezapomínejte na chrániče.


Autor: Monika Kuželová


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Stres zažeňte pohybem!
Cvičení a trendy Pohybová aktivita a její vliv na člověka
Cvičení a trendy Nedostatek pohybu je stejně zhoubný jako kouření