Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Boty dělaj člověka

Boty dělaj člověka...

...stejně jako šaty. V nepadnoucím oblečení nikoho neoslníte, ale ve špatných botách si zahráváte se zdravím. Nevhodné obutí má totiž vliv na celý organismus a může ovlivnit vaší fyzičku. Přitom je úplně jedno je-li vám dvacet nebo šedesát.

Co chodidlům neprospívá

 

Lidská chodidla jsou takový malý zázrak přírody. Jen si uvědomte, co všechno jsou za celý život nuceny ustát. Od prvopočátku jsou připravena pro měkký povrch, jako je třeba zem nebo písek, ale vývoj civilizace naše nohy nutí chodit i po zcela nepřírodních materiálech jako je beton či asfalt. Tvrdý povrch se k nohám příliš přátelsky nechová. Tvaru chodidla se nepřizpůsobí a těm nezbývá než si zvyknout. Kdo tím především trpí je klenba. Ta mnohdy ochabuje a propadá se směrem dovnitř. Tím vznikají různé neduhy jako bolesti pat, kotníků, kolen a dolní části zad. Tímto neduhem, a to byste nevěřili, trpí v různé míře asi 70% populace.

Rady k dobru

 

Vybrat si správnou sportovní obuv na jakýkoliv sport dnes už není takový probém. Firmy vyrábějí speciální boty na všechny možné sportovní aktivity od tenisu až po pilátes. Pořídit si ideální obutí pro běžné nošení už tak jednoduché není. Mohou nás ovlivnit módní trendy, nízká cena nebo nedostatek trpělivosti při nákupu. Je důležité, abyste si na výběr bot udělali čas. Nejprve dobře prozkoumejte vnitřek bot, hlavně stélku. Nejlepší je kožená, protože dýchá, dobrá je i plátěná. Měla by být také polstrovaná, aby tlumila otřesy při chůzi po tvrdém terénu. Boty zkoušejte nejlépe v odpoledních hodinách, kdy už máte něco „nachozeno“. Nohu můžete mít v tu dobu až o číslo větší. Vyhnete se tak nákupu malých nebo těsných bot. Velikost také závisí na značce a stylu. Netrvejte proto na jediném čísle a zkuste i jiné. Myslete na to, že prsty v botě potřebují dostatečný prostor. Špička nohy by tedy neměla být širší než samotná obuv.

Pak tu máme podpatky. Ideální je výška 2,5 až 3 cm, vyšší už posunují těžiště těla. Stálým chozením na vysokých podpatcích vznikají zdravotní komplikace jako přetížení příčné klenby, zkrácení Achillovy šlachy, bolesti bederní páteře a hlavy, křeče v lýtkách a vznik křečových žil. Pokud se, dámy, bot na podpatku nechcete vzdát noste je pouze několik hodin denně.

I zdravotní obuv má styl

 

Časy, kdy zdravotní boty zastupovaly hrůzu nahánějící modely většinou v hnědé nebo černé barvě jsou naštěstí dávno pryč. Zdravé obouvání je trendem poslední doby skoro jako biopotraviny. Firmy, jako například Birkenstock, Birkis, Papillio, Rieker, Scholl, Ecco a další, to moc dobře vědí. Vzájemně se proto předhánějí, která na trh uvede stylovější a nápaditější kolekci. Firma Scholl například letos představila model Dea na vysokém podpatku se speciální pružnou stélkou Bioprint, která zvyšuje při chůzi stabilitu. Řada firem kromě obuvi vyrábí i zdravotní stélky, kterými můžete nedostatky svých bot vykompenzovat. Na trhu je například ortopedická vložka Biomechanics od Schollu, která upravuje držení těla a zabraňuje propadání chodidla směrem dovnitř. Anatomicky tvarovanou stélku z korku a latexu, která simuluje chůzi po písku či trávě zase vymyslela značka Birkenstock.

Choďte bosí

 

Chodidla vám budou vděčná pokud budete, alespoň příležitostně, chodit bosí. Třeba po trávě, pláži, písku apod. Vědec Sebastian Kneip dokonce propagoval chůzi po mokrých kamenech, v ranní rose a napadlém sněhu. Zkuste to. Tahle automasáž je nejen tělu, ale i duši velmi prospěšná. Nesmíte ovšem šlápnout na vosu či prochladnout. Takže všeho s mírou.