Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Vitamín C proti únavě i vráskám

Po dlouhé zimě mají lidé zpravidla nedostatek vitaminů a minerálů. Týká se to především vitaminu C, který má rozhodující vliv na překonání jarní únavy. S příchodem jara se navíc začínají šířit virová onemocnění a naše obranyschopnost je vystavena nadměrné zátěži. Proto je vhodné zvýšit příjem vitamínu C, který náš imunitní systém posílí. Poradíme vám, čemu vitamín C prospívá a jak poznáte, že vašemu tělu chybí.

 

Prevence

 

Pro správnou funkci imunitního systému je důležitý dostatek vitamínu C. Napomáhá zvýšit odolnost organismu proti různým virovým onemocněním. Najdete ho zejména v zelenině a ovoci. Pokud se těmto potravinám vyhýbáte, zkuste vitamínové doplňky.

 

Pro krásu

 

Vitamín C  nejen podporuje funkci imunitního systému, ale zároveň chrání organismus před působením volných radikálů. Jejich činnost má za následek poškození pokožky těla. A právě pro pleť je vitamín C v jarních měsících velmi důležitý. Pečuje totiž o cévní systém, umožňuje jeho lepší prokrvení a zvýšení přívodu živin. Zároveň je nezbytný pro tvorbu kolagenu, který pomáhá udržet pokožku pevnou a pružnou. V neposlední řadě vitamin C také chrání pleť před vznikem vrásek.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chci sportovat, ale nejde to.

Cvičte a bude se vám lépe spát.

Prospívá čokoláda zdraví?

 

Když nám chybí

 

Nedostatek vitamínu C se zpravidla projevuje silnou únavou, podrážděností a sklonem k infekcím. Tento stav je často označován pojmem jarní únava. Zároveň může při nedostatku vitamínu C docházet ke krvácení dásní či dokonce krevním výronům, chudokrevnosti a pociťováním bolesti při krvácení do svalů, kloubů či podkoží.

 

Co dokáže

 

Pro správnou funkci všech buněk lidského organismu je vitamín C velmi důležitý. Podílí se na tvorbě mezibuněčné hmoty, je nezbytný pro stavbu šlach, kostí, kůže, cév či svalů. Ovlivňuje tvorbu hormonů v hypofýze a nadledvinkách a má také vliv na obranyschopnost. Tuto schopnost oceníte právě především v období jara, tedy v době virových epidemií. Zároveň vitamín C umožňuje odbourávání cholesterolu v játrech a předchází tak kornatění a ucpávání cév. Preventivně působí i proti vzniku některých nádorů.

 

Dávkování

Optimální denní dávka vitamínu C je 200 mg. Denní potřeba se však v ČR odhaduje na 60 mg a doporučená dávka je 80 mg na den. Někteří lidé ovšem potřebují tuto denní dávku zvýšit. Mezi ně patří těhotné a kojící ženy, kuřáci nebo ženy, které užívají hormonální antikoncepci. V jarních měsících jsou chřipkou a nachlazením ohroženy také děti předškolního věku. Proto nezapomeňte svým dětem denní příjem vitamínu C navýšit v podobě doplňku stravy. Na trhu jsou k dostání preparáty určené přímo pro děti, které umožní dostatečně zvýšit obranyschopnost jejich organismu.