Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Ústní hygiena je věda

Čistění zubů patří k rituálům, které nám byly vtloukány do hlavy už ve školce. A přesto s ním máme problémy i když jsme dávno dospělí. To, co zní celkem jednoduše, je ve skutečnosti opravdová věda.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Dentální hygiena - co to vlastně znamená?

Umíte si čistit zuby?

Kokosový olej – stop zubním kazům

 

Jak zacházet s elektrickým kartáčkem
Tato dentální pomůcka je snadná na ovládání, ale zuby dokonale vyčistí jen pod naším aktivním vedením. Elektrickým kartáčkem přejíždějte po zubech jen zlehka. Máte-li kartáček s kulatou hlavou, přikládejte ji k dásním v úhlu zhruba 90 stupňů. Oválnou hlavičku držte tak, aby s dásněmi svírala úhel 45 stupňů. Nezapomínejte hlavu kartáčku naklánět, aby vyčistila i mezizubní prostory. Na kartáček netlačte, ať si neporaníte dásně. Máte-li citlivé krčky zubů, používejte speciální zubní pasty.

Půjčování kartáčku je nezdravý nešvar

Ústní dutina reaguje na půjčování zubních kartáčků velmi citlivě. Kartáčky bychom si měli měnit každých 4 – 6 týdnů, ale i tak se na štětinkách stihne usídlit mnoho bakterií. Jejich sdílení zavání akorát dentálním problémem.

Výběr správné pasty
Míváte-li v ústech často drobná zranění, používejte speciální zubní pasty. Třeba pasty na citlivé zuby nebo zanícené dásně. Pokud vás trápí oba zmíněné problémy, používejte ráno jednu pastu, večer druhou. Při koupi pasty se držte jednoduchého pravidla: Čím méně abrazivních látek, tím šetrnější pasta a o to zdravější sklovina.

Co děti
Malým človíčkům kupujte výhradně dětské zubní pasty. Ty mají nižší obsah  fluoridu a jsou pro mléčný chrup vhodnější. Fluorid je důležitý i pro dospělé, protože posiluje sklovinu a pomáhá předcházet vzniku zubního kazu.

Samotný kartáček nestačí

Dentální nit a škrabka na jazyk, to jsou další důležití pomocníci ústní hygieny, které se ovšem často opomíjejí. Zubní nit používejte jednou denně, a to před použitím zubního kartáčku. S její pomocí dostanete z mezizubních prostor zbytky jídel a uvolníte je tak pro kartáček a zubní pastu. Fluoridy tak budou moci mnohem intenzivněji chránit sklovinu. Ideální je použití zubní nitě před spaním. V noci totiž máme v ústech méně slin a sklovina je proto mnohem zranitelnější. Chcete-li ve svých ústech zlikvidovat co nejvíce bakterií, neobejdete se bez škrabky na jazyk. Můžete ji samozřejmě nahradit kartáčkem, ale nezapomeňte jej po každém drhnutí jazyka pořádně očistit. Dobré je používat i ústní vodu, která je zdrojem fluoridů a pomáhá zubům se lépe vypořádat s jídlem.

Čištění zubů po jídle
Po jídle bývá hodnota pH v ústech kyselá, což zubům nevyhovuje. Ale pozor, situaci rozhodně nezlepšíte tím, že si zuby hned po jídle vyčistíte. V té chvíli je totiž hodnota pH velmi nízká a pohyby kartáčku by zuby mohly jen poškodit. S čistěním zubů po jídle počkejte alespoň 45 minut.

Bělení
Kdo by nechtěl mít zářivě bílé zuby? Možností, jak se zbavit nežádoucích skvrn od kávy či tabáku, je celá řada a některé se dají aplikovat i doma. Moderní bělící prostředky určené pro domácí použití  už jsou natolik kvalitní, že neoslabují sklovinu. Naopak, při správném používání ji dokonce mineralizují. Bělení je chemický proces, který mění barvu zubů, nemělo by se proto provádět na citlivé zuby. Vhodný způsob bělení vám poradí zubní lékař.


Autor: Monika Kuželová