Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Nejhorší potraviny pro vaši pleť

Jste to co jíte. Platí to nejen o vašem zdraví, ale i pleti. Když se budete den za dnem cpát sladkostmi a fast foodem, budete podle toho i vypadat. Špatné stravovací návyky mají na náš vzhled stejný dopad, jako třeba kouření. Ale i některé potraviny, které vypadají celkem nevinně, vaší pleti na kráse nepřidají. Na které si dát pozor?

Ztužený tuk
Tuky jsou nezbytné pro udržení pružnosti pokožky. Všechny ale nejsou stejné. Transmastné kyseliny, které najdeme právě ve ztužených tucích, pleť dehydratují. Časté pojídání těchto tuků proto podle studií stojí za předčasnou tvorbou vrásek. Pokud nechcete máslo nebo sádlo, dejte raději přednost margarínu.

Rýžové Racio chlebíčky
Supermodelky je velebí a ženy, které se jim chtějí podobat, je do sebe cpou horem dolem. Jenže tyhle „polystyreny“ zvyšují hladinu cukru v krvi a to způsobuje, že se vám obličej pokryje vráskami. Jak to? Tělo zpracovává jednoduché sacharidy stejně jako bílý cukr – přemění je na glukózu. A jakmile se tak stane, začnou se tyto molekuly lepit na kolagen a další podobné proteiny, které zabraňují vzniku vrásek, a ničí je.

Sladkosti
V dnešní době se dá říct, že puberta rovná se pupínky. Přitom v zemích, kde lidé běžně nejedí stravu tak bohatou na cukr, se puberťáci s akné většinou trápit vůbec nemusí. I když už máte náctileté období dávno za sebou, zamyslete se nad tím, jak s tou „zapomenutou“ čokoládovou tyčinkou v posledním šuplíku naložíte. Pupínky totiž způsobí i vám. Cukr ničí kolagen a elastin, tedy bílkoviny, které udržují pokožku jemnou a pružnou.

„Zdravé“ cereálie
Nenechte se obalamutit slibnými nápisy na krabici. Zatímco celá zrna mají oproti běžným bílým skutečně obecně nižší glykemický index (ten je zásadní pro to, jak se mění hladina cukru v krvi), mnoho „zdravých“ cereálních směsí obsahuje i rafinovaný přidaný cukr. Opět si kvůli tomu zaděláte na nové vrásky. Dejte si raději obyčejné vločky a oslaďte si je trochou medu.

Mléko
Pro tělo je mléko určitě velmi důležité. Ale co pro vaši pleť? V tomto případě už to tak slavné není. Mléko totiž může obsahovat řadu růstových hormonů, které zůstávají aktivní i po pasterizaci. Podle různých studií se dostávají do naší krve, kde ovlivňují vyplavování inzulínu, způsobují záněty a spouštějí tvorbu tuků. Výsledek? Vyrážka a pupínky. Možným řešením by bylo biomléko. To obsahuje jen běžně se vyskytující hormony a ne přidané. Nicméně na potvrzení téhle hypotézy je ještě brzy a musíme počkat na další výzkumy a studie.

Brambůrky
Chipsy jsou nacpané rafinovanými cukry, které zhoršují záněty a ničí kolagen a elastin. Postupně si tak určitě všimnete, jak vám přibývají jemné vrásky a rýhy. Navíc jsou rafinované cukry hlavní příčinou akné u dospělých.

(Tajně) slazené smoothie
Průměrný Čech sní ročně 38 kilogramů cukru. Tedy asi dvakrát víc, než je doporučené množství. Většina přitom pochází ze skrytých zdrojů, například ze smoothie. Běžně prodávané ovocné koktejly totiž neobsahují jen přírodní ovocné cukry, ale také třeba ovocné jogurty, sorbety nebo džusy, vše plné přidaného cukru. Udělejte si tedy smoothie raději doma a použijte jen nepřislazované ingredience, jako mléko nebo bílý jogurt. Pak se sladké bombě vyhnete.

Agáve
Tento sirup z několika druhů rostliny agáve platí za zdravější alternativu cukru. Obsahuje ale často obrovské množství fruktózy. Ta je metabolizována v játrech, kde se nejen mění v tuk, ale navíc je v ničení kolagenu ještě efektivnější než bílý cukr. Takže sice uděláte něco pro své zdraví, ale bude to na vaší tváři velmi znatelné.

Džusy a limonády
Většina džusů obsahuje cukru zhruba stejně jako slazené limonády. Měla byste ale vědět, že vaší pleti neprospívají i proto, že obsahují málo vlákniny. Ta je zodpovědná za to, že se hladina cukru v krvi zvedá a klesá postupně. Naopak prudký nárůst cukru v krvi způsobuje předčasné stárnutí kůže, a tedy i tvorbu vrásek.

Fast food
Hamburgery a ostatní „dobrůtky“ z fast foodů mohou kvůli vysokému glykemickému indexu a velkému množství obsaženého tuku způsobit skvrny na kůži a akné. Naproti tomu strava s nízkým glykemickým indexem a s vysokým obsahem proteinů stojí za pěknou pletí.

 

 

Zdroj: Prima ŽENY

 

iPrima_zeny.jpg