Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Nástrahy zimy

Zima nepatří mezi příliš oblíbená roční období. Kromě vánoc a sněhu nám většinou moc radosti nepřinese. Nedostatek slunečního záření způsobuje pokleslou náladu a nevlídné počasí zvyšuje nemocnost a zhoršuje kvalitu pleti i vlasů. Také máme méně příležitostí se setkávat s přáteli, méně  vyrážíme do přírody a máme menší chuť o sebe pečovat, neboť jsme stejně nabalení do několika vrstev oblečení od hlavy po paty. Nenechte se ale strhnout a pojměte tuto část roku s nadhledem.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Koupelí ke kráse

Vypadáte starší, než jste?

Ovoce pro krásu

 

Za všechno nemůže jen počasí
Naše kůže není zcela v bezpečí ani v létě, ale zima je pro zdraví a kvalitu pleti mnohem rizikovější. Mráz, vítr, smog, prach, studené vlhko, ostré slunce a prudké změny teplot – to vše představuje pro pokožku velkou zátěž. Vlivy vnějšího prostředí se nejprve projeví na svrchní vrstvě kůže a následně se poškození dotkne i kožní tkáně nebo cév. Přirozenou reakcí kůže na chladné počasí je její snížené prokrvení i omezená funkce mazových žláz, pokožka se proto více vysušuje a je citlivější a zranitelnější. A to nejen v obličeji, ale i na zbytku těla. V zimě nejvíce trpí rty a ruce - zejména konečky prstů, kde mohou vzniknout až bolestivé praskliny. Negativní vliv na vzhled mají v zimě i další faktory, např. nedostatek vitaminů, zvýšená únava, málo pohybu či nedostatečný pitný režim. Mix všeho zmíněného se tak podepisuje jak na kvalitě pleti, tak na vlasech a nehtech. V zimě se mohou zhoršit i některé kožní problémy.

Přecitlivělá pleť
Střídání chladu a tepla při přechodu z chladného venkovního prostředí do vytopených místností sužuje především pokožku s tendencí k tvorbě červených skvrn a rozšířených žilek v obličeji. K tomu je proto nutné přizpůsobit péči o pokožku. Místo hydratačních krémů používejte mastnější přípravky obsahující vitaminy A nebo E, zejména v chladnějších dnech a na horách. V případě dehydratované pleti aplikujte hydratační krém před spaním. Pleťové masky a peeling můžete aplikovat i v zimě. Pokud při nich ale dochází ke zvlhčení pleti (hydratační produkty), nejsou vhodné bezprostředně před pobytem v chladném počasí. Jestliže se líčíte, děláte dobře. Make-up je totiž skvělou ochranou pleti zvláště v oblastech s vyšším znečištěním ovzduší.

Popraskané rty
Ústa pokrývá velmi tenká vrstva kůže, která negativně reaguje na mnoho podnětů, ať už je to jejich olizování, extrémní počasí či konzumace některých potravin, třeba příliš kořeněných. V zimě mohou mít negativní efekt některé rtěnky či lesky na rty, které ústa ještě více vysušují. Bolestivému popraskání kůžičky i nepříjemným nemocem (opar, zanícené koutky) se přitom lze snadno vyhnout pravidelným mazáním. Mějte neustále při sobě jelení lůj nebo balzám na rty a používejte je. Měly by obsahovat UV filtr, protože slunce dokáže pořádně potrápit i v zimě - obzvlášť kůži rtů, která má v sobě málo melaninu, takže není před zářením přirozeně chráněná.

Přesušené tělo
Ačkoli je v zimě celé tělo zahalené do oblečení a dobře chráněné před vnějšími vlivy, kůže trpí odíráním o oděvy, v neprodyšných materiálech nemůže dýchat a potí se. První známky přesušené pokožky se objevují v partiích holenních kostí a nártů, drobné šupinky jsou vidět i na ramenou a předloktích. Nedostatkem hydratace a neustálým odíráním oblečením jsou nejvíce sužovány lokty a kolena. Důležitá je péče v podobě hutnějších krémů, pozornost svému tělu ale věnujte už při mytí. Horká koupel je sice v zimě velmi příjemná, ale narušuje ochrannou hydrolipidovou vrstvu kůže a zbavuje ji tuků, čímž se kůže zbytečně vysušuje. Šetrnější je krátké sprchování ne moc horkou vodou. Pozor na mycí přípravky, které narušují přirozené pH pokožky. Vybírejte spíše hydratační přípravky nebo sprchové oleje. Poté tělo ošetřete tělovou kosmetikou, vhodné jsou výživné krémy či másla, které kůži nadlouho zvláční.

Drsné ruce a lámavé nehty

Našim končetinám škodí jak venkovní chlad, tak přetopený vzduch doma či v práci. V zimě je rozšířeným problémem rovněž menší prokrvení rukou, což škodlivým vlivům prostředí ještě nahrává. Řešení je přitom jednoduché: nevycházet ven bez rukavic a uvnitř mít po ruce výživný krém. Vhodné jsou přípravky s obsahem vitaminu E nebo A, s bambuckým máslem, jojobovým či makadamiovým olejem. Za lámání a třepení nehtů může nejen nedostatek vitaminů a minerálů, ale také časté máchání rukou v horké vodě, které způsobuje bobtnání základní stavební složky nehtů - keratinu. Kvůli tomu dochází k narušení jeho struktury a následnému oslabení nehtů. Jako první pomoc je vhodné jak krémování, tak použití zpevňujících laků či výživných olejíčků pro křehké nehty.

Suché vlasy a roztřepené konce
Na účes má negativní vliv jak počasí, tak i čepice. Kořínky plihnou, konečky se třepí, prameny elektrizují… Čepice sice chrání před mrazem, ale na druhou stranu může způsobit nadměrné maštění pokožky hlavy, což některé problémy ještě zhoršuje. Proti elektrizování vlasů používejte hydratační a výživné regenerační kúry s antistatickým účinkem. Skvělé jsou regenerační emulze a pěny, které se z vlasů na rozdíl od kúr neoplachují, a tudíž zabraňují poletování a chrání vlasy až do dalšího mytí. Zároveň také snižují riziko třepení konečků. Pro úpravu vlasů nepoužívejte tvarovací gely s vyšším obsahem vody, což by mohlo způsobit mrznutí vlasů. Vhodné jsou naopak mastnější stylingové vosky a krémy.

 


Autor: Monika Kuželová