">

">

">
Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak na křečové žíly

Pokud trpíte křečovými žilami, nebo k nim máte dědičné sklony, měla byste se o své nohy starat mnohem důkladněji. Promyslete, které sporty a cviky jsou pro vás vhodné, abyste si namísto očekávané úlevy a posílení svalstva spíš nepřitížila.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Křečové žíly nohám nesluší

Lymfatický systém a jeho funkce

Síly dotyku

 

Zhodnoťte vážnost problému
První co byste měla udělat je navštívit odborníka, který vám na základě vyšetření sdělí v jaké fázi se váš problém nachází. „Drobné křečové žilky nepředstavují jen kosmetický problém. Žena by si měla uvědomit, že se s největší pravděpodobností brzy rozrostou ve větší a mnohem nebezpečnější křečové žíly. Jejich odstranění bych ve většině případů neodkládal,“ varuje MUDr. Ota Schütz, primář pražské Žilní kliniky. Křečové žíly jsou z více jak 80% dědičné. Pokud se tedy vyskytují u někoho z rodiny, pak byste měli dbát na prevenci.

Ranní rituál
Začít preventivně bojovat proti křečovým žilám můžete hned po probuzení. Vleže natáhněte nohy a kružte kotníky nejprve na jednu a pak na druhou stranu, propínejte a krčte prsty u nohou, v závěru „šlapejte na kole.“ Poté si dejte ranní sprchu, při níž budete střídavě sprchovat nohy studenou a teplou vodou od chodidel směrem vzhůru. Cévy se tím prokrví a zpevní.

Podpatky za to nemohou
Často se můžete dočíst, že při onemocnění křečovými žilami není vhodné nosit boty na vysokém podpatku, jelikož takové boty snižují průtok krve v končetinách. To je jeden z mnoha mýtů o křečových žilách. Vysoké podpatky nejsou příčinou vzniku křečových žil. Na vině je pouze dědičnost. Většina postižených křečovými žilami má i příčně plochou nohu. V takových případech by měli nosit speciální vložky do bot. V případě již vzniklých křečových žil je také vhodné nosit speciální zdravotní elastické punčochy.

Pohyb je důležitý
Křečovým žilám nejúčinněji předejdete tím, že se budete často hýbat. Zkuste proto v práci víc chodit a pohybovat se. Místo výtahu používejte schody. Pokud vám to dělá problém, jděte pomalu a dělejte si přestávky. Jakmile si na to zvyknete, můžete si schody vyjít třeba třikrát. Stoupáním do schodů totiž mobilizujete lýtkové svalstvo a podporujete tak zpětné proudění krve. Největším problémem běžného pracovního dne je nedostatek pohybové aktivity. Dlouhé sezení, ale i stání podporuje vznik křečových žil a zhoršuje jejich stav. Pokud je to váš případ, zkuste se jednou za hodinu projít po kanceláři, nebo vsedě kružte a kývejte nohama, abyste alespoň trochu rozproudila krevní oběh.

Cvičení a sporty
Udělejte si 2x  v týdnu čas sami na sebe a zacvičte si. Nejjednodušším a nejméně náročným sportem je obyčejná chůze. Vezměte si pohodlné boty a vydejte se na procházku po okolí, nebo třeba na nákup. Zrovna tak můžete vzít kolo a pro pečivo na snídani si do nejbližšího obchodu zajet. Nejúčinnějším sportem při problémech s křečovými žilami je plavání. Nohy si procvičíte, aniž byste je zatěžovala vlastní vahou.

Nevhodné sporty

Sport, který se při výskytu křečových žil vyloženě nedoporučuje je jízda na koni. Nejvhodnější nejsou ani sporty s rychlými starty a doskoky, jako například tenis, badminton a squash, dále odbíjená a košíková. Pokud se ale křečové žíly odstraní, k těmto sportům se můžete opět vrátit. 

Před spaním
Než ulehnete ke spánku nohy opět osprchujte střídavě teplou a studenou vodou, přičemž vždy končete studenou. Můžete si znovu lehce zacvičit a nohy protáhnout. Dobré je mít nohy na lůžku podložené např. polštářem. I při spánku je totiž vhodné, aby byly nohy o 10 cm výš než srdce.


Autor: Monika Kuželová