Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co je glykogen a k čemu slouží?

Pokud jste jste se právě lekli, že zde chceme propagovat nový produkt na hubnutí nebo speciální doplněk stravy, nenechte se odradit a čtěte dál. Glykogen je totiž něco, co už máte, jen o něm třeba ještě nevíte. Nebo možná víte, ale neznáte přesně jeho účel a to, jak ho využít ve svůj prospěch.
    
Glykogen, někdy také označovaný jako živočišný škrob, se svým chemickým složením řadí mezi polysacharidy. Je to tedy sacharid, neboli cukr s větším počtem tzv. cukerných jednotek, které jsou spojené do dlouhých řetězců.
    
Tento zásobní polysacharid se vyskytuje u člověka, živočichů a hub a tvoří ho až 120 tisíc molekul glukózy!
    
Zatímco průměrný člověk si s sebou ve svém těle neustále nosí asi 400 gramů tohoto sacharidu, z nichž 2/3 má uložené ve svalech a zbylou třetinu v játrech, trénovaní sportovci ho mohou mít až dvojnásobně víc.
    
S glykogenem je velice úzce spjatý proces zvaný glykogenolýza. To je proces, kdy se svalový a jaterní sacharid glykogen štěpí a díky takovému štěpení ho můžeme následně využít jako zdroj energie, což je extrémně podstatné především při sportovním výkonu.
    
Není bez zajímavosti, že si netrénovaný jedinec jen se svými zásobami glykogenu vystačí asi na 20 hodin bez přísunu potravy, případně na 60 - 90 minut tréninku ve vyšší intenzitě.
    
Glykogen není na dvou „místech“ uložený proto, že by se jinam nevešel. Rozdíl je v jeho funkci. Ten jaterní má za úkol udržení glykémie, to znamená, že udržuje stabilní hladinu cukru v krvi třeba právě při hladovění nebo sportování. Glykogen svalový slouží jako rychlý zdroj energie pro práci toho konkrétního svalu (např. glykogen z bicepsu nemůže putovat do stehna ani se uvolňovat do krve).
    
Během tréninku se zásoby glykogenu vyčerpávají (tzv. katabolismus), a proto je nutné jejich zásoby následně obnovit (tzv. anabolismus). Obnovování zásob začne probíhat hned po fyzické zátěži a po každém jídle a její rychlost je závislá na hormonu inzulínu. Aby se vyplavil inzulín, je vhodné přijmout jednoduché sacharidy, a to je důvod, proč si po sportování můžete beztrestně dopřát něco sladkého.
    
Opakovaným vyčerpáváním glykogenových zásob ze svalů náročným tréninkem a jeho následným doplňováním prostřednictvím vhodné výživy je možné zásoby glykogenu navýšit až na trojnásobek zásob nesportujícího člověka!
    
V silových, ale také ve vytrvalostních sportech se manipulace s glykogenem využívá tak, aby sportovec dosáhl lepších výsledků. V estetických silových disciplínách lze využít sacharidovou superkompenzaci, při které se zásoby glykogenu vyprazdňují, aby ho do sebe svaly mohly následně „natáhnout“ co nejvíc, a tím se objem svalu zvětší.
    
Při vytrvalostních sportech, především před závody, se taková superkompenzace aplikuje také, ale v tomto případě za účelem vytvoření co největších zásob glykogenu pro déletrvající sportovní výkon (např. dlouhé a středně dlouhé běžecké závody).
    
Pokud chcete i vy čerpat z benefitů, které glykogen nabízí, nezapomínejte ho doplňovat vhodným potréninkovým jídlem s odpovídající dávkou sacharidů.

    
Autor: Veronika Červenková