Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Ženská cykličnost - jak podle ní na trénink a stravování?

Lidské tělo se řídí různými cykly. Nejznámějším z nich je cyklus cirkadiánní, který je řízený střídáním dne a noci. Na základě toho se vyplavují různé hormony a mění se míra i efektivita fyzické či kognitivní aktivity. Máme také cykly cirkanuální, to znamená takové, jež jsou spojené s kalendářním rokem. U žen do toho vstupují ještě cykly vázané na hormonální systém - cykly ovulační a menstruační.
    
Ženská cykličnost není žádným výmyslem, ale prostým biologickým faktem. Žena není muž, a proto by měla své biologické přirozenosti naslouchat a respektovat ji.
    
Některá z dam by mohla namítnout, že žádné výkyvy v rámci měsíce nepozoruje - je však otázkou, zda je ke svému tělu a prožívání dostatečně citlivá, nebo zda se nenechala polapit do mužského světa výkonového nastavení a nevnímání svých potřeb.
    
Zjistěte, jak jíst a trénovat v různých fázích cyklu (ty jsou 4 a u každé z nás jsou jinak dlouhé) a buďte k sobě konečně laskavější:

1. fáze „Stařena“ - reflektivní fáze patří k 1. - 6. dni menstruace. Jsme klidné, pomalé, líné, unavené, nesoustředěné, zastavujeme se. Jsme jako archetypální střeny. Vyhledáváme samotu, je zesílená citlivost, jsme vnímavé a intuitivní, ponořené do sebe. Z tohoto rozpoložení plynou i rady pro trénink a stravování: První 3 dny menstruace nedělejte náročné sporty a aspoň na 2 dny vynechte vaši jógovou praxi, včetně invertních pozic. Běžte na procházku do lesa nebo se doma jemně protáhněte, regenerujte, sbírejte síly do dalšího měsíce. Dopřejte si to, na co máte chuť, ať už je to zmrzlina nebo kus steaku - cokoliv Vám udělá dobře. Nepřejídejte se, ale ani si nic neodpírejte. Nesnažte se trhat rekordy ve cvičení, ani v práci.

2. fáze „Panna“
- dynamická fáze nastává 7. - 13. den cyklu. Je to aktivní období před ovulací, kdy se dostává ke kormidlu mužská energie. Jsme plné síly, svěžesti, elánu. Jsme soustředěné, nezávislé, pracovité, výkonné, racionální, rychlé, dynamické, sebestřednější, rozhodné, odvážné. Trošku stranou jde emocionalita, empatie i tendence pečovat. Na tuto fázi si naplánujte těžší tréninky i fyzické výzvy. Zvedejte činky, běhejte, dostaňte ze sebe maximum. Jídelníčkem kopírujte výdej energie - jezte nutričně bohatá jídla, s dostatkem proteinů a komplexních sacharidů.

3. fáze „Milenka“ - v expresivní fázi 14. - 20. den nastává ovulace. Tato fáze je empatická, romantická, pečující, společenská a komunikativní. Jsme naladěné a sdílení, péči a vztahy. Je to období, kdy bývá snazší neztrácet nervy s dětmi, vycházet dobře s partnerem i sama se sebou. Nyní se rády zdobíme, staráme se o sebe - zkrátka je to z hlediska přírody doba, kdy chceme nalákat potencionálního partnera a plodit děti. Co se týče cvičení a jídla, je tato fáze nejvolnější. Dělejte to, na co máte zrovna náladu. Vyrazte třeba s kamarádkami na kolo či brusle nebo si jděte s partnerem zalézt na umělou stěnu. Výkyvy v chutích nebo návaly hladu by se nyní moc objevovat neměly.

4. fáze „Čarodějka“
- kreativní doba 21. - 28. dne přináší nápady, originalitu, systematičnost. Máte záchvaty uklízení a vyhazování věcí? Možná brzo přijde menstruace. Můžeme být protivné, podrážděné, netrpělivé, kritické, vztahovačné, přecitlivělé, agresivní. Tento čas je vhodný pro dokončování práce a projektů. Vyzkoušejte nový druh pohybu - tančete, hýbejte se tak, jak máte právě chuť, objevujte nové sporty. Příliš neholdujte potravinám s vyšším obsahem cukru - jejich vliv na hladinu krevního cukru by vám na klidu právě nepřidal. Nebojte se však objevovat dosud nepoznané  ingredience a experimentovat s recepty.

 

Autor: Veronika Červenková