Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Hormony a hmotnost

Naše tělesná hmotnost, respektive to, jak se nám daří váhu redukovat, držet stabilní nebo nabírat, závisí na řadě faktorů. Nejdůležitější je energetická bilance, dál hraje roli poměr makroživin, rozložení jídla během dne, genetika, ale také hormonální systém našeho těla.
   
Co váhy a jejích změn týče, ke slovu se dostávají jednak pohlavní hormony (testosteron, estrogen), ale také hormony štítné žlázy. Mužské pohlavní hormony mají na svědomí růst svalové hmoty, zatímco ženské pohlavní hormony se podílejí na typicky ženské distribuci tělesného tuku. Hypofunkce štítné žlázy umí způsobit pěkný nárůst hmotnosti a další potíže, při její hyperfunkci letí váha naopak dolů. Pokud jsou hormony štítné žlázy substituovány léky, není důvod pro další nabírání nebo radikální hubnutí.
   
Seznamte se s dalšími významnými hormony, které mají k naší hmotnosti co říct:

Inzulín - známý hormon produkuje slinivka břišní a jeho hlavní funkcí je snižování glukózy v krvi. Jeho vyplavování do krevního oběhu je přímo závislé na aktuální hodnotě glykémie, tedy na cukru v krvi. Čím víc jíme sacharidů, tím víc inzulínu se do krve vyplavuje. Další funkcí inzulínu představuje transport živin do svalových a tukových buněk (zvyšuje syntézu lipidů a tím i tvorbu zásobního tuku). Sacharidům, a to ani těm jednoduchým, se nemusíte vyhýbat - věřte tomu, že jejich občasný přísun slinivka zvládne! Na druhou stranu to s cukrem nepřehánějte, abyste se nedopracovali až k inzulínové rezistenci (necitlivosti tkání na inzulín).

Glukagon - kamarád inzulínu a jeho protivník (antagonista) současně. Hlídá, aby hladina cukru v krvi neklesla příliš. Pokud je v krvi cukru málo, glukagon zahájí glykogenolýzu v játrech, díky které se glukóza do krve uvolní, nebo se začne podílet na glukoneogenezi, tzn. výrobě glukózy z necukerných zdrojů.

Leptin - tento hormon produkují buňky tukové tkáně a jeho úkolem je přizpůsobit fungování organismu dlouhodobému hladovění. Leptin reguluje energetický příjem a zvyšuje energetický výdej. Jeho hladina je přímo úměrná množství tělesného tuku. Pokud leptin funguje, jak má, při nabrání tukové tkáně se vyplaví a tím dá pokyn k omezení příjmu potravy a naopak. V případě, že ale signály těla neposloucháme a kombinujeme přejídání se s drastickými dietami, vznikne leptinová rezistence, kdy jsou receptory na leptin mnohem méně citlivé a regulace hmotnosti je pak velice obtížná.

Ghrelin - žaludeční a střevní sliznice (i mozek) produkují tento hormon jako antagonistu leptinu. Ghrelin je zodpovědný za pocit hladu! Není bez zajímavosti, že v období stresu se hladina ghrelinu zvyšuje a máme tedy sklon k nadměrnému příjmu potravy. Dalším faktorem, který hladinu ghrelinu zvyšuje, je nedostatek spánku - z toho pak plyne pravidlo, že chceme - li zdravě a trvale zhubnout, musíme kvalitně spát. Čím déle trvá redukční dieta, tím víc roste hladina ghrelinu a my máme neustálý pocit hladu i poté, co přejdeme k běžnému, energeticky dostatečnému stravování.


Autor: Veronika Červenková