Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zrádné hormony - ovládněte je a zbavte se problémů!

„Za vším hledej hormony“ by mohla znít obecná rada, týkající se snad úplně každé oblasti našeho zdraví. Tito malinkatí „manažeři“ řídí průběh i vzájemnou koordinaci nesmírného množství reakcí reakcí v těle. Působí také jako chemické přenašeče od jedné buňky ke druhé. Hormony musí být příslušnou buňkou rozpoznány, detekovány, a teprve poté se mohou začít dít divy.
   
Hormonální rovnováha našeho organismu je velice křehká, ale pokud vše funguje jak má, homeostáza se o všechno postará sama. V těle může dojít k dysbalanci, nicméně tělo je chytré a nerovnováhu si upraví přirozeně samo.
   
Problém nastává v případě, když si se svým zdravím i hormony zahráváme příliš - jíme tuny cukru, přejídáme se, hladovíme, stresujeme se, bereme antikoncepci, málo odpočíváme. Zkuste se na svoje zdravotní problémy podívat z hormonálního hlediska a zbavte se jich jednou pro vždy!

(Nad)váha - příjem potravy reguluje hormon leptin. Pokud je tělesného tuku příliš a my se dál přejídáme, vytvoříme si leptinovou rezistenci. Tkáně na leptin nereagují a my dál vesele tloustneme. Další hormon, ghrelin, dává pokyn z žaludku do mozku, kdy jíst a kdy ne. Ve stresu, při nedostatku spánku a při hladovění je jeho produkce vyšší, takže se pak opět přejídáme. Inzulín se zase postará o to, aby se veškerá přebytečná přijatá energie pohodlně usadila do našeho podkoží v podobě tukových zásob. Aby se tyto hormony srovnaly do latě, je třeba vyváženě a pravidelně jíst, nepřejídat se, ale ani nehladovět, zařadit silový trénink a dostatečně spát.

Únava - obvykle ji mají na svědomí stresové hormony (adrenalin, kortizol). Ty nás při chronickém stresu udržují připravené do akce, tělo vyčerpává živiny a my se pak cítíme unavení. Pokud jíte sladké, abyste stres zvládli, inzulín se postará o to, aby jste o veškerou rychlou energii (cukr) zase rychle přišli. Naučte se odpočívat a nejezte potraviny rapidně zvyšující hladinu cukru v krvi. Únava může být také způsobená hypofunkcí štítné žlázy (prokáže se vyšetřením na endokrinologii), při které je vhodné brát substituci.

Neplodnost - ve stresu jde organismu o přežití. Vyřadí proto z provozu vše, co v danou chvíli nepotřebuje - a takovým systémem může být i reprodukční soustava. Roli tedy hrají stresové hormony, ale především hormony pohlavní. Ty mohou u žen stávkovat při nadměrné fyzické i psychické zátěži a také při nedostatku tělesného tuku. Řešením je zdravá hmotnost i zvládání stresu. Při závažnějších poruchách je opět na místě hormonální léčba.

Poruchy spánku - opět se o slovo hlásí stresové hormony. Když jsme ohrožení požadavky okolí (tak, jako byly naši předkové ohrožení dravými šelmami), není „rozumné“ spát. Organismus je připravený do akce. Kdybychom klidně spali, šelma nás může sežrat. Naučte se zacházet se stresem a pro úpravu spánkového rytmu můžete sáhnout po hormonu melatoninu, který je dostupný jako lék.

 

Autor: Veronika Červenková