Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Krátké dny, pochmurno a špatná nálada. 3 tipy, jak zahnat podzimní deprese.

Každým dnem se rychleji stmívá a načerpané letní energie ze slunce pomalu ubývá. Na náladě nám nepřidá ani čas, který přes den trávíme zavřeni v budovách, ať už v kancelářích, halách, obchodech, školách nebo doma. Na práci nám zde pak často svítí umělé osvětlení, které může narušovat náš přirozený biorytmus těla a tím naše deprese a stres ještě prohlubovat. Braňte se špatné náladě a únavě, pomohou vitamíny, sport i trávit více času na denním světle.

Načerpejte energii z pohybu i z jídla

Při sportu se v těle vyplavují „hormony štěstí“, které zahánějí špatnou náladu a tělo se uvolňuje od stresu. A nemusíte být zrovna vrcholoví sportovci. Zkusit můžete i klidnější cvičení jako je jóga, pilates nebo bosu – jejich výhodou je nejen samotný pohyb, ale také vyčištění mysli i potřebné uvolnění, na které se fyzicky náročnější sporty tolik nezaměřují. Kromě pohybu nezapomínejte dopřát tělu ani potřebné vitamíny a energii. S podrážděním i depresemi pomohou vitamíny skupiny B. Na únavu pak zelený čaj, guarana nebo magnézium. Jezte také hodně ovoce a zeleniny, ideálně sezónní, které tělo dobře stráví a využije.

Dopřejte si denní světlo
Umělé osvětlení, kterého je na podzim v budovách více než je zdrávo, může rozhodit váš přirozený biorytmus a prohlubovat tak únavu, stres nebo depresi, především, pokud jste mu vystaveni celé dny. „Na naši psychiku ale stejně negativně působí také nedostatek denního světla, bez kterého snadněji podléháme stresu, jsme podráždění, cítíme se více unaveni a hůře se nám soustředí. Pokud to jde, je tak důležité trávit co nejvíce času na denním světle a každý den alespoň na chvíli načerpat důležitou energii ze slunce. Umělé osvětlení v místnosti pak mohou snadno nahradit speciální skleněné světlovody, které „rozsvítí“ místnost přirozeným světlem i pokud je venku šero,“ říká Jakub Brandalík ze společnosti Lightway.

Nepodléhejte lenosti, ale dodržujte spánkovou hygienu
Nepodléhejte prokrastinaci a plánujte si svoje denní úkoly i aktivity. Pokud budete mít stále co na práci, nebudete mít čas utápět se v podzimní depresi. Stejně důležité je ale veškeré aktivity kompenzovat odpočinkem a nešidit spánek. Usínat i vstávat byste měli pravidelně ve stejnou dobu. Před spaním se vyvarujte přejídání a nadměrného pití – nejen alkoholických, ale i nealkoholických nápojů. Přibližně dvě hodiny před spaním byste neměli jíst, ale ani příliš sportovat. Stejně tak se nedoporučuje před spaním používat tablety, notebooky nebo telefony, protože vyzařují modré světlo, které blokuje spánkový hormon a hůře se pak usíná.