Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Nebezpečné hubnutí

Neopatrné a zběsilé snahy o redukci nadbytečných kilogramů můžou být stejně ohrožující jako neřízené přejídání se a nabírání. Drastické hubnutí vlastně může být ještě nebezpečnější než rychlý nárůst hmotnosti, ale ti, kdo ho dobrovolně na svých tělech páchají, to tak vidět nemusí.
   
Pokud roky bojujete s nadváhou a snažíte se jí za každou cenu zbavit, rychlá redukce se může zdát jako splněný sen. Sen se však může záhy změnit v noční můru.
   
Tempo hubnutí, které bychom mohli považovat za nebezpečné nebo zdraví škodlivé, je redukce více jak jednoho kilogramu týdně. Optimální tempo by mohlo být kolem půl kilogramu za týden, ale tahle čísla je nutné brát s obrovským nadhledem. Zatímco tělo mladého sportujícího muže může zvládnout rychlejší redukci s minimálními zdravotními následky, mnohem mírnější tempo u ženy v určitém věku nemusí být zcela bez ztráty kytičky.
   
Nenechte se dirigovat žádnými čísly a doporučeními ohledně tempa hubnutí - vždy se řiďte zdravým rozumem a svým tělem.
   
Řídit se svým tělem a jeho pocity neznamená tělo pravidelně vážit a jásat při každém snížení hodnoty na osobní váze. Ztráta hmotnosti nemůže být v žádném případě tím rozhodujícím faktorem!

Zde je několik tipů, na co si dát při hubnutí pozor, abyste neohrožovali svoji fyzickou ani psychickou pohodu:


Změny nálady - chvíle depresivních nálad, pak skoro euforie, zbytečná rozladěnost, startování na okolí při sebemenším konfliktu. Poznáváte se? Tohle má k psychické pohodě dost daleko, tak s hubnutím zabrzděte, abyste kromě kilogramů neztratili také vztahy!

Nadýmání se - trávení není optimální a stávkuje. Jak jinak vám má tělo sdělit, že se nemáte ládovat jen vlákninou, ale dopřát si také potraviny, které trávicí systém nebudou tolik zatěžovat?

Zadržování vody - rychlé hubnutí vyžaduje, aby se krevní oběh i lymfatický systém přizpůsobily novým podmínkám. Pokud se tyto podmínky mění příliš rychle, organismus neví, co s tím a bude mu trvat, než zkalibruje ledviny, srdeční činnost i funkci dalších životně důležitých orgánů.

Únava - rychlé hubnutí znamená nedostatek energie. V případě, že únava chronicky přetrvává, je na čase zamyslet se nad svým jídelníčkem a přidat do něho dostatek kvalitních komplexních sacharidů, ale také snížit kalorický deficit.

Padání vlasů a lámání nehtů - vlasy a nehty odnesou hubnutí nejdřív. Budete sice štíhlí, ale vlasy, nehty i pleť vás upozorní na to, že jste se nevydali správným směrem.

Ztráta menstruačního cyklu - v této fázi se ozývá tělesný alarm naplno. Hubnutím jste si rozházeli nebo zcela zničili menstruační cyklus. Taková paseka se bude dávat dohromady dost dlouho. Tento signál by měl být tou největší výstrahou a vykřičníkem. Pozor! Pokud užíváte hormonální antikoncepci, pouhá přítomnost menstruačního cyklu vůbec nic neznamená.

Neustálé přemýšlení o jídle - závidíte jídlo druhým, pročítáte kuchařky, mlsně si prohlížíte pečivo za výlohou pekárny, kritizujete stravovací návyky druhých. Prakticky nemyslíte na nic jiného, než kdy a co budete jíst a nejíst. Tohle je špatně, takhle žít přece nechcete. Zaměřte se na důležitější životní hodnoty a hon za štíhlostí zvolněte.

 

Autor: Veronika Červenková