Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jste unavení celoživotním držením diet? Zjistěte, co se bude dít potom!

Pokud patříte mezi šťastlivce, kteří nikdy v životě nedrželi žádnou dietu, můžete se radovat. Bohužel značná část populace takové štěstí (a často i rozum) nemá a mnohdy trápí svoje tělo dlouhodobými drastickými kalorickými restrikcemi. Do této kategorie spadají chroničtí dietáři, lidé jež se motají kolem fitness a pochopitelně také pacienti s poruchami přijmu potravy.
   
Jestliže máte vážení potravin, počítání kalorií, neustálého přemýšlení o jídle a nikdy nekončící sebekontroly plné zuby a chcete zpřetrhat všechny řetězy, které vás drží zkrátka, zjistěte, co vás bude čekat v následujícím období:

1. Zmatek - doteď jste měli všechno pod kontrolou. Znali jste svoje velikosti porcí, gramáže, časy jídel, poměry makroživin. Jediné, co jste nerespektovali, a čím jste se neřídili, bylo vaše tělo a pocity. Když upustíme od zajetého řádu, nastane chaos. Počáteční zmatek v novém, intuitivním stravování, se sám časem upraví tak, aby kontrolu přebralo tělo, nikoliv hlava.

2. Strach a úzkost - držet se rituálů, pravidel a řádu je bezpečné, uklidňující, komfortní. Připravte se na to, že vzdání se kontroly a kroky do neznáma mohou být spojeny s pocity strachu a úzkosti. Tyto pocity se snažte přijmout jako součást cesty, nikoliv jako překážku na cestě. Nebudou trvat věčně!

3. Nabírání - naše tělo i psychika se snaží udržovat homeostázu, rovnováhu, balanc. Vy jste organismu rovnováhu nabourali tím, že jste ho měsíce (roky?) okrádali o potřebnou energii i živiny a místo respektování jeho potřeb po něm vyžadovali naprostou „poslušnost“. Tělo se teď bude bát, že mu kalorie zase vezmete, proto si jich bude chtít dost uložit na „horší časy“. Nebojte se, jakmile zjistí, že strádat už nebude, začne zase ochotně podkožní rezervy spalovat. Ale pozor! Nezapomeňte se pořád hýbat - ne pro pálení kalorií, ale pro radost a zdraví!

4. Vlčí hlad - superhořkou čokoládu ano, mléčnou ne. Celozrnné pečivo ano, bílé ne. Vařené brambory ano, hranolky ne. Ne, že by vám to předtím nechutnalo - naopak! Jen jste se drželi zkrátka. Teď je vše dovoleno a chutě se mohou chovat jako zblázněné. Všechno se smí, tak ochutnávejte, experimentujte, dopřávejte si a objevujte. Chutě jsou deprivované, tak budou bažit po zážitcích.

5. Údiv okolí - najednou jíte potraviny, kterých byste se dřív ani nedotkli, méně cvičíte, víc odpočíváte a nesoustředíte se tolik na tělo. Okolí si může všimnout změn, buďte na to připravení.

6. Fokus na život
- hmotnost se postupem času upraví tak, abyste se cítili fajn. Vyladí se hormony, budete klidnější, vyrovnanější, na cestách si dovolíte ochutnávat všechno, na co budete mít chuť, nebudete se bát oslav a rautů (protože jak odolat tak lákavým jídlům?), můžete si dát o půlnoci po cestě z baru fast food s přáteli, budete se hýbat pro radost a zdraví. Budete konečně žít něčím jiným, než jídlem a dietami - a to za to rozhodně stojí!



Autor: Veronika Červenková