Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zdravý životní styl ode dneška

V první řadě bychom si měli položit otázku, co to vlastně je ten zdravý životní styl? Určitě nejde jen o to, abychom se vyhýbali bílému cukru a fast foodu jako čert kříži, a abychom odmítali společenské akce s tím, že se tam bude pít kalorický alkohol a jíst smažené brambůrky a tučné dorty. Naopak! V rámci zdravého životného stylu je dovoleno vše - ale jen v určité frekvenci a množství!
   
Zdraví je dle Světové zdravotnické organizace definované jako tzv. bio - psycho - sociální jednota. To „bio“ znamená naše tělo a fyzické zdraví. Tělo by mělo být funkční, plné energie na všechno, co chceme v životě dělat, bez zbytečných tukových zásob, ale také bez nezdravě trčících kostí a procenta tuku tak nízkého, že bude narušená činnost hormonů.
   
To „psycho“ značí duševní pohodu bez psychiatrických diagnóz, ale také bez neustálých myšlenek na to, co a kdy sníst, kolik má to či ono jídlo kalorií, zda bychom za trest, že jsme snědli donut, neměli uběhnout dalších pět kilometrů navíc. Znamená ale i to, že nám naše zdraví není ukradené, že se bez zaváhání nebudeme cpát hranolkami a nalévat se pivem, a že se staráme o svoje tělo, duši i vztahy s radostí a zodpovědností.
   
„Sociální“ stránkou jsou naše vztahy s druhými. Fitness fanatik s perfektně sestaveným jídelníčkem a vynikající fyzickou kondicí, ale bez přátel, by se podle této definice dal také považovat za nemocného. K udržování a utužování sociálního zdraví pak může patřit například to, že si dáme svíčkovou, kterou babička s láskou vařila celé dopoledne, že zajdeme s přáteli na pizzu, nebo že si nabídneme z bonboniéry od kolegyně, která právě slaví narozeniny. Sociální zdraví je dát si s dětmi zmrzlinu, ale také s nimi lézt po skalách, brodit v řece a dělat doma v předsíni stojky.
   
Pokud přemýšlíte o tom, že by bylo dobré začít žít zdravěji, čili žít zdravějším životním stylem, neskončete svoje úvahy jen u nákupu brokolice a nízkotučného tvarohu. Zamyslete se stejně tak nad tím, kdy a jak budete odpočívat, jak se rozmazlíte, co dobrého si dopřejete, ale i co dobrého si ve prospěch zdraví odepřete.
   
Popřemýšlejte o svých vztazích v rodině a s přáteli - čím je můžete oživit, co pro ně můžete udělat, jak je budete pěstovat a opečovávat?
   
Začněte se přirozeně hýbat - nečekejte, až vám vyjde jednou týdně čas zaskočit do fitka, ale vyhledávejte příležitosti k pohybu celý den. Protahujte se, popoběhněte, pověste se někam, poskočte si, někam vylezte, něco zvedejte, tlačte, tahejte, hrajte si, bavte se.
   
Učte se vychutnávat si to, co právě jíte. Užívejte si, co právě teď děláte. Žijte tady a teď. Vnímejte, pozorujte, poslouchejte, dýchejte.

Zdravý životní styl znamená chodit do přírody a nezapomenout na kvalitní oblečení, jíst to, co lze ulovit či sklidit, ideálně v místě bydliště a v dobu, kdy se to vyskytuje (jíst lokálně a sezónně), hýbat se, pečovat o svoje duševní zdraví, příliš se nelitovat a nezaobírat jen sám sebou, ale také se starat o svoje vztahy, vzdělávat se, zajímat se o dění kolem sebe i ve světě. Žádná dokonalá definice zdravého životního stylu neexistuje, tak se vydejte svou vlastní cestou. Ideálně ode dneška!

 

Autor: Veronika Červenková