Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Spánek jako pomocník při hubnutí

Spánek je definovaný jako útlumově - relaxační stav, kdy organismus provádí nespočet různých procesů a pochodů potřebných k obnovení fyzických i psychických sil. Dochází ke změně činnosti mozku, ztrátě vědomí, uvolnění svalstva, snížení tělesné teploty, zpomalení dýchání i krevního tlaku.
   
Potřeba spánku je individuální, s rozptylem od 4 až do 12 hodin za den. Dalo by se říct, že v okamžiku, kdy je narušený spánek, je v narušené celé naše fungování. Máme horší náladu, obtížněji se soustředíme, jsme méně výkonní, ale také máme pak větší potřebu jíst, což bylo potvrzeno mnohými výzkumy.

Pokud se snažíte hubnout, nezapomínejte na spánek jako na důležitý faktor úspěchu. Zde je několik faktů, proč ho nepodceňovat při cestě za štíhlejší linií:

1. Kognitivní funkce - při tzv. spánkové deprivaci poklesne výkon kognitivních funkcí, což znamená, že se nám hůř přemýšlí, plánuje, máme větší potíže s rozhodováním, ale také pamětí a vůlí. Když jsme unavení, je obtížnější držet se původního dietního plánu, nejsme soustředění na naše cíle (sladká tyčinka je najednou silnější, než touha zlepšit si zdraví a fyzickou kondici) a snáz uděláme ve stravování přešlap, který může vést k narušení celého režimu.

2. Hormony - během spánku se vyplavují důležité hormony (např. kortizol, růstový hormon, melatonin). Hormony mají zásadní vliv na fungování celého organismu a v situaci, kdy je narušená rovnováha jednoho hormonu, jsou ovlivněny funkce i těch ostatních. Všechno v těle souvisí se vším. Pokud špatně spíte, tělo nemá prostor, čas ani sílu na udržování citlivé hormonální rovnováhy a na hubnutí můžete tím pádem rovnou zapomenout.

3. Režim - dobře nastavený spánkový režim podporuje naše přirozené biorytmy a ty jsou zase zásadní pro hormonální rovnováhu, míru vnímané energie i metabolické procesy. Díky režimu během dne i noci si zvyknete, že se v určitou dobu jí a v jinou nikoliv. Nočním nájezdům na lednici jednoduše zabráníte tím, že budete v tu dobu spát.

4. Trávení
- celý den svoje trávení zaměstnáváme jedením, uždibováním a popíjením. Neustále je v akci, a proto pokud si jednou za čas neordinujete půst (což není nutné), jedinou možností, jak si  může trávicí systém odpočinout, je během spánku. Dopřejte odpočinek svému trávení a uvidíte, že se Vám za to odvděčí.

5. Regenerace - když spíme, tělo regeneruje. Opravuje poškozené buňky, regeneruje svaly, shromažďuje síly na následující den. V momentě, kdy je spánku nedostatek, jde našemu tělu především o přežití, takže všechno ostatní musí jít stranou. Hubnutí může být jednou z takových záležitostí. Organismus má málo energie, takže ji chce pochopitelně nějak získat a nejsnazší cestu představuje příjem energie prostřednictvím příjmu potravy, a to často kalorické, sladké a tučné.

 

Autor: Veronika Červenková