Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

TOP 9 největších zabijáků našeho zdraví

Podle definice Světové zdravotnické organizace (WHO) je zdraví tzv. bio - psycho - sociální jednota. Tato jednota nám umožňuje žít kvalitní život plný pohybu, zábavy, práce, péče o rodinu, trávení času s přáteli, ale také trávení času o samotě, ve vší spokojenosti a klidu.
   
Zdraví tedy není jenom o našem těle, ačkoliv to tak mnohdy může vypadat. Když je nemocné tělo, dostaneme diagnózu a začneme zobat léky, v lepším případě změníme životní styl, budeme jíst zdravě a budeme se hodně hýbat. Onemocnění duše, tedy psychologické potíže zase tak dobře uchopitelné nejsou a narušené pole vztahů už vůbec ne.
   
Pokud chcete žít kvalitní život, neorientujte se jen na fyzické zdraví, ale také na vztahy a na sebe samotné. Zde je TOP 9 největších zabijáků našeho zdraví:

1. Extrémní jídelníček - sami dobře tušíte, jaké potraviny jsou pro vás zdravé (prospívají konkrétně vašemu tělu), a které jsou naopak nezdravé. Fobie ze sacharidů nebo tuků či naopak nadměrné holdování hamburgerům, koblihám, sušenkám a uzeninám zdravé formy stravování určitě nejsou. Dodržujte pravidlo 80/20 a budete v pohodě - z 80% dodržujte čistý jídelníček a těch 20% si nechte na občasné úlety ve stravování. Jezte pravidelně a nepřejídejte se.

2. Extrémní (ne)pohybová aktivita - neustále sezení za počítačem následované válením se na pohovce naše těla nesou velice nelibě. To, že se Vám hýbat nechce neznamená, že to nepotřebujete. Naopak škodí také přehnaná fyzická zátěž, motivovaná jen pálením kalorií či přírůstky svalové hmoty. V jídle i pohybu hledejte rovnováhu.

3. Neschopnost odpočívat - na masérském lehátku myslíte na zítřejší pracovní povinnosti a během procházky v lese přemýšlíte o neumytém nádobí a nezaplacených účtech. Odpočinku se zdánlivě věnujete, ale hlava se ne a ne vypnout. Naučte se vypínat hlavu a zjistíte, že odpočívat jde i při luxování.

4. Samota - sociální izolace je pro lidský druh nepřirozená a zhoubná. Vyhledávejte vztahy s lidmi, které vám dělají dobře, choďte do společnosti, udržujte přátelství, pečujte o vztahy v rodině.

5. Chybějící čas pro sebe - nejdůležitější vztah, který máme, je vztah se sebou samotným. Přehnaná tendence obětovat se pro druhé obvykle vede ke smutku depresivním myšlenkám. Buďte trochu sobečtí a věnujte se sami sobě. Jedině když budete dobře pečovat o sebe, můžete být užiteční i pro ostatní.

6. Perfekcionismus - touha mít vše dokonalé. Dělat všechno dokonale. Být dokonalý. Pokud přesně tohle chcete, škodíte sami sobě. Dokonalost neexistuje, takže touha jí dosáhnout přirozeně vede k pocitům frustrace a selhání.

7. Výčitky svědomí - to, co bylo, už nezměníte. Ze svých chyb se můžete poučit, ale ani sebevětší míra viny a výčitky svědomí vaše přešlapy nenapraví. Jednoduše řečeno, vyčítání si čehokoliv obvykle není účinnou prevencí před dalšími chybami.

8. Úzkostné myšlenky - co když se stane něco zlého? Co když? Co bude až…? Vytvářením katastrofických scénářů katastrofě nezabráníte. Dosáhnete jedině rozvoje úzkostných či úzkostně - depresivních symptomů. Učte se žít tady a teď. Nic jiného, než přítomnost totiž nemáme. Nadměrným přemítáním o minulosti nebo o budoucnosti se okrádáme o přítomný okamžik, který se už nevrátí.

9. Srovnávání se s druhými - nevšímejte si toho, kdo má na své zahrádce trávu zelenější, starejte se o tu svoji. Smiřte se s tím, že nejste ten nejchytřejší, nejkrásnější, nejvtipnější ani nejbohatší člověk na světě a udělejte všechno pro to, abyste jediným měřítkem byli pro sebe vy sami.

 

 

Autor: Veronika Červenková