Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Podzimní detox: Dopřejte ho svému tělu i duši

Když se řekne detoxikace organismu, spousta lidí si představí, že budou muset pít měsíc v kuse neslazené zeleninové šťávy a trápit se hlady. Přitom silné detoxikační účinky na lidský organismus, a mimo to i pozitivní působení na psychiku, nemají žádné „zázračné“ detoxikační kúry nebo čaje, ale cvičení. Konkrétně hot jóga. „Hot jóga je kombinace dynamického a dýchacího cvičení, které se praktikuje v sále vyhřátém na 42 °C. Pravidelným praktikováním tohoto druhu jógy je možné předcházet nemocem, zraněním, dochází ke spalování tuků a zpomalují se příznaky stárnutí,“ popisuje hot jógu zakladatelka a instruktorka jógy Věra Vojtěchová z Domu Jógy v Praze.

O józe obecně platí, že to není pouze cvičení – je to životní styl. Jakmile zkusíte první lekci, hot jóga vás dostane. „Po odcvičené lekci se člověk cítí jako znovuzrozený. Kromě toho má hot jóga silné detoxikační účinky na lidský organismus a působí pozitivně na psychiku. Aktivní formou zbavuje lidské tělo škodlivých látek, odbourává stres a dodává energii,“ říká Vojtěchová a dodává, že pravidelným cvičením hot jógy je možné formovat postavu a posílit svalstvo celého těla. Během devadesátiminutové lekce dochází také ke stimulaci vnitřních orgánů, žláz, vazů, kloubů šlach a veškerého nervstva. A co je nezanedbatelné, díky cvičení v teple je spalování tuků mnohem efektivnější.

Nehladovte zbytečně
Pokud jste postavili léto na zmrzlinách, sem tam jste si dali klobásu s pivem na nějakém festivalu a nechtělo se vám v tom vedru příliš hýbat, pravděpodobně se to podepsalo na vaší postavě. Několikatýdenní detoxikační kúra vám tak přijde jako skvělé řešení, jak se dostat minimálně na svou původní váhu. Má to ale jeden háček. „Neexistují žádné důkazy o tom, že detoxikace a různé detoxikační diety podněcují eliminaci toxických procesů. Detoxikační procesy totiž probíhají v těle neustále. Jestliže je rádoby detox postavený pouze na pití speciálních nápojů, pak je zřejmé, že zhubnete, protože se ponoříte do kalorického deficitu. Jenže jakmile najedete na normální stravu a nebudete pod vedením odborníka, čeká vás starý známý jojo efekt,“ upozorňuje na nesmyslné diety hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová.

Při detoxu, kdy jde převážně o hladovění, dochází v prvních dnech k úbytku kilogramů v podobě glykogenu a obsahu střev. Nejde o ztrátu tuku! Z tohoto pohledu je držení rádoby detoxikačních rychlo diet naprosto k ničemu. „Jedinou výhodou podobných diet bývá to, že se člověk začne více orientovat na zeleninu a ovoce, takže paradoxně pro sebe dělá i něco dobrého – stravuje se kvalitněji. Jenže proč se takto stravovat pouze krátkodobě a neposkládat si takový jídelníček, kde budou všechny potřebné živiny, nebude to pro člověka trápení a především bude tento styl stravování celoživotně udržitelný?“ říká Bartolomějová.

Detoxikační diety nefungují
„Často od okolí slýchám, že po prodělané detoxikační kúře se cítí skvěle. Tvrdí, že mají nevyčerpatelný zdroj energie, protože se zbavili všech toxinů. Tak to ale není. Pokud není detox postavený pouze na 3týdenním popíjení čajů a ukusování mrkve, pak je skutečně možné, že se cítí lépe, protože přestali jíst nezdravé potraviny a nepřejídají se. Navíc se při detoxu omezuje kofein, nesmí se pít alkohol,“ vysvětluje Bartolomějová. Ovšem to nemění nic na tom, že mnohem účinnější je jíst kvalitně a s rozumem pořád a cítit se lépe roky. Navíc mnohdy jde pouze o placebo efekt. „Zkrátka mnohem efektivnější je dostávat optimální množství energie, ideálně s vyšším poměrem tuků a nižším množstvím sacharidů, jíst hodně zeleniny, cvičit, pít dostatek čisté vody a samozřejmě také dostatečně odpočívat a spát,“ uzavírá Bartolomějová. Pokud chcete udělat pro své tělo něco prospěšného, zařaďte do svého jídelníčku artyčoky, avokádo, červenou řepu, brokolici, zelí, česnek, zázvor, grep, kapustu, citrusy, olivový olej, mořské řasy, kurkumu, řeřichu a pijte čistou vodu.

Vyzkoušejte recept na podporu metabolismu

Carpaccio bez masa

Ingredience:
2 středně velké červené řepy, hrst mandlových lupínků, pepř a sůl, 1 lžíce balzamikového octa, 2 lžíce olivového oleje, 150 g kozího sýra, 2 hrsti rukoly

Postup: Očištěnou řepu nakrájejte na co nejtenčí plátky, nejlépe na speciálním struhadle. Plátky naskládejte rovnoměrně na dva talíře. Doprostřed každého talíře položte rukolu. Kozí sýr natrhejte na menší kousky a posypte jím plátky řepy.  Přidejte plátky mandlí, zakápněte olivovým olejem, balzamikovým octem, osolte a opepřete. Podávejte s opečenou celozrnnou bagetkou nebo plátkem žitného chleba.

TIP:
Řepu můžete předem uvařit ve vodě (trvá to asi hodinu) nebo ji zabalit do alobalu, dát do trouby vyhřáté na 200 °C a upéct doměkka (přibližně 40 minut).

 

 

Zdroj: Prima ŽENY