Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

TOP 10 mýtů o výživě a cvičení, kterým lidé stále věří

Svět cvičení i výživy je plný kontroverzí. Stačí, když si vezmete jednu oblast a začnete zkoumat, jak to s ní ve skutečnosti je. Najednou vyplave tisíc článků podporující jedno stanovisko a dalších tisíc, které prosazují pohled naprosto opačný. Notebook poté zaklapnete ještě zmatenější, než když jste k němu usedli.
   
Přečtěte si těchto TOP 10 mýtů o pohybu a stravování, kterým spousta jedinců stále věří:

1. Po sacharidech se tloustne – v jednom gramu sacharidů najdete 4 kcal. V gramu bílkovin taktéž. Tuk má kcal 9 v jednom gramu, alkohol 7. Když budete mít vyšší energetický příjem než výdej, tělo si začne ukládat zásoby do podkoží. To jsou zákony zachování hmoty a energie a ty nelze ohýbat. Neviňte sacharidy, viňte velký příjem a malý výdej.

2. Jednoduchý cukr je špatný – jeho konzumace provokuje slinivku a vyplavování inzulínu. Na druhou stranu – na co jiného by inzulín byl? Příjem jednoduchých cukrů po náročné fyzické aktivitě naopak pomůže doplnit potřebnou energii a urychlí regeneraci. Jednoduchý cukr čerpejte z ovoce, ne z bonbonů a cukrovinek!

3. Cholesterol ucpává cévy – ten, kterému říkáme LDL, ano. Ten dobrý, HDL, naopak pomáhá ke správné funkci hormonů i nervové soustavy. Vše záleží na kontextu – jít žloutky, máslo, zeleninu a maso a k tomu se hýbete nebo upřednostňujete hamburgery, hranolky, chipsy a koblihy a ležíte na gauči?

4. Bezlepkové potraviny jsou zdravé – pokud nejste alergičtí nebo intolerantní vůči lepku, není zde jediný důvod, proč se lepku vyhýbat. Pokud tloustnete, vězte, že za to může nadměrný energetický příjem a přemíra pečiva.

5. Tělo si řekne – tělo si neřekne. Pokud máte chuť na sladké, je to potřeba mozku, potažmo psychiky. Doba, kdy byla naše těla schopná o cokoliv si říct, je dávno pryč – v postatě od doby, kdy nás rodiče začali překrmovat a dopřávat nám sladkosti, polotovary a smažené laskominy.

6. Stačí cvičit hodinu týdně – ano, za předpokladu, že se i po celý zbytek týdne přirozeně hýbete. Jestli si ale hodinu týdně zaskotačíte s činkami a pak už jen sedíte v kanceláři nebo doma v obýváku, valný efekt to mít nebude.

7. Kardio pomůže zhubnout – ano, pokud bude zachované pravidlo deficitní energetické bilance. Představa, že celé menu z fast foodu druhý den vyběháme na páse, je jaksi naivní.

8. Po posilování rostou rychle svaly – kéž by. K růstu svalů je třeba zvedat opravdu těžké váhy, pořádně jíst a k tomu mít dostatek testosteronu.

9. Jóga je klidné, nenáročné cvičení
– zkuste si nějakou z dynamických lekcí jógy, třeba ashtangu, a pochopíte tajemství štíhlých a extrémně pevných i pružných těl jogínů a jogínek.

10. Nemám potřebu hýbat se – možná, že se Vám po osmi hodinách v práci hýbat nechce. To ale neznamená, že se hýbat nepotřebujete. Ten, kdo má tělo, se hýbat jednoduše potřebuje, jako ten, který má žaludek, potřebuje jíst.

 

 

Autor: Veronika Červenková