Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

TOP 10 tipů pro dokonalý podzim

23. září končí léto a začíná podzim. Bude trvat až do 21. prosince, kdy vládu převezme zima. Astronomické začátky ročních období se ale nemusí shodovat s tím, jak je vnímáme my.
   
Lidé se obvykle loučí s létem s koncem velkých prázdnin a společně se školními taškami vytahují také teplé svetry. Ačkoliv se poslední dobou ve vtipu traduje, že se podzim a jaro pomalu vytrácejí, jsou tato přechodová období extrémně důležitá, a to jak z hlediska psychiky, tak z hlediska fungování našeho organismu.
   
Podzim slouží přírodě k tomu, aby se připravila na zimu. Aby se zklidnila po náročném létě, přichystala se na chlad a mrazy a pozvolna přešla od aktivity, plození, růstu a bujení ke klidnému odpočinku.
   
Nechte se přírodou inspirovat i vy a využijte podzimní období pro zklidnění se, uvolnění a odpočinek. Slaďte s podzimem svoje stravování, pohyb, ale také relaxaci a prožijte letošní přechod z léta do zimy bez nachlazení, únavy, apatie a stesku po létě.
   
Inspirujte se těmito tipy a uvidíte, že si podzim doslova zamilujete:

1. Sezónně a lokálně - tato výživová mantra by nyní měla platit víc, než kdy jindy. Zapomeňte na exotické plodiny a užívejte si slaďoučkou dýni, zemitou řepu, kysané zelí, kapustu či mrkev.

2. Zahřívejte se - a to nejen zvenčí, ale hlavně zevnitř. Čerstvé ovoce a zelenina jsou sice zdravé, ale právě teď je vhodnější jíst je tepelně upravené. Zahřívejte se poctivými vývary, dušenou zeleninou, bylinkovými čaji, dobrou kávičkou, kořením, bylinkami nebo třeba hořkou čokoládou a kapkou červeného vína.

3. Pijte - v létě na pití myslíme přirozeně, protože je nám horko. Na podzim ale skokově pitný režim omezíme a to není dobře. Je jasné, že když cítíme chlad, máme menší potřebu pít, ale právě teď je doba, kdy se můžete naučit pít slabé teplé čaje a zabránit tím vysychání pokožky i vlasů.

4. Nakupte svíčky a deky - co může být na podzimu lepšího, než zabalit se do huňaté deky, zapálit voňavou svíčku, uvařit si kafíčko nebo kakao a jen tak tak existovat (pustit si pěkný film, povídat si s blízkými, číst zajímavou knížku)?

5. Propadněte aromaterapii - očíhněte místní drogerii a zjistěte, zda tam není k dostání nějaký příjemný vonný olej. Na podzim se hodí třeba eukalyptus, citron nebo ylang ylang. Rozprašte vůni kolem sebe a nechte se unášet atmosférou.

6. Zapojte smysly - venku odložte telefon a vnímejte přírodu. Prohlížejte si barevné listí, projděte se hromádkou suchých lístků a zaposlouchejte se do jejich šustění, čichejte podzimní vůně kolem sebe - les, vánek, nastupující chladnější dny, kůru stromů.

7. Choďte ven - nejsme medvědi, abychom se zahrabali do země a nevylezli až do jara. Naopak - co nejvíc choďte ven. Zvlášť, pokud doznívá babí léto a máme poslední šanci načerpat energii ze slunečních paprsků. Pohyb venku, na vzduchu, Vás vytrhne z podzimní pasivity.

8. Aktivizujte se - dřív se stmívá a je větší zima. To ale neznamená, že proležíme celé odpoledne a večer na pohovce. Překonejte lenost a vyrazte na lekci jógy, běžte si zaběhat (ideálně bez hudby v uších) nebo si aspoň zacvičte doma.

9. Odpočívejte
- a odpočívejte doopravdy. Při popíjení kávy na gauči se vykašlete na to neumyté nádobí ve dřezu. Na procházce vnímejte okolí, ne myšlenky na termíny, uzávěrky a faktury. Odpočinek si zasloužíte, tak si ho nekažte zbytečným přemýšlením a tyranií vlastních nároků na sebe sama.

10. Dýchejte - ve shonu školních povinností, termínů a nároků v práci, ve snaze pečovat co nejlépe o domácnost a rodinu, zapomínáme dýchat. Najděte si aspoň jednou za den okamžik, kdy se zhluboka nadechnete, zhluboka vydechnete a uvědomíte si, že to nejcennější a nejdůležitější se odehrává právě tady a právě teď.

 

 

Autor: Veronika Červenková