Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak zvládnout dlouhou cestu na vaší dovolenou? TOP 10 tipů!

Ať už během vaší dovolené míříte daleko k moři, za vysokohorskou turistikou nebo „jen“ na druhý konec republiky, čeká vás dlouhá cesta plná sezení a pochopitelně také nutnosti něco jíst i pít.

 

Abyste do cíle nedorazili totálně dehydrovaní, přejedení nesmysly z benzínových stanic či rychlých občerstvení, s oteklýma nohama a rozlámanými zády, dodržujte těchto několik tipů, jak jíst, pít a protahovat se během náročné cesty:

1. Pijte vodu - zastavovat na benzínkách kvůli čůrání je jistě otravné, ale mnohem víc je otravná dehydratace, a to jak pro tělo, tak pro mozek. Pijte čistou, popřípadě minerální vodu bez cukru. Vyhýbejte se limonádám a přeslazeným džusům.

2. Omezte kofein - kofein působí močopudně, takže pokud opravdu nechcete zastavovat při každé možné příležitosti, buďte rozumní s popíjením kávy, koly nebo energetických nápojů. Ty vás sice mohou stimulovat, ale pak hůř rozeznáte fyziologické známky únavy a řízení se stane mnohem nebezpečnějším.

3. Žvýkejte - žvýkání podporuje pozornost a soustředění se a také dokáže zahnat zbytečné chutě na sladké. Je možné, že vás dlouhá cesta bude nudit, ale to neznamená, že byste se měli bavit jedením sladkých a tučných pochutin.

4. Proteinové tyčinky - pořiďte si proteinové tyčinky bez polevy, které vydrží i vyšší teploty a neroztečou se. Díky nim budete mít jistotu, že do svého těla dostanete aspoň nějaké bílkoviny. Tyčinky (i müsli či flapjacky) jsou na cestování ideální. Pokud možno si vyberte ty s nižším obsahem jednoduchého cukru.

5. Nakrájené ovoce a zelenina - připravte si doma do krabičky nakrájená jablka, hrušky, mrkev, okurky a papriky. Takové neškodné zobání zažene hlad i chutě a navíc je můžete jíst i při řízení. Minerální látky, vitamíny, vláknina a voda jsou příjemným bonusem.

6. Volte správně - na benzínových pumpách a v motorestech si vybírejte chytře. Upřednostňujte libová masa, celozrnné bagety a zeleninové přílohy. Vyhýbejte se smaženým „klasikám“.

7. V koloně vystupte - pokud uvíznete v nekonečné koloně, klidně si vystupte a protáhněte se. Určitě je to užitečnější, než nervózní klení za volantem.

8. Pravidelný strečink - při každé zastávce věnujte pár minut protažení nohou, zad u paží. Snažte se nesedat si, nebo si sedněte pouze po dobu jedení. Vaše tělo uvítá pohyb víc, než kdy jindy. Protahujte se klidně také kdykoliv za jízdy, jak jen to podmínky dovolí (krk, šíji, ramena, záda).

9. Dbejte na držení těla - během jízdy myslete na držení těla. Snažte se nijak se nekroutit, neohýbat ramena ani nevysunovat bradu.

10. Nohy vzhůru - v případě, že trpíte na otoky dolních končetin, neváhejte lehnout si někam na lavičku nebo do trávy a dát si nohy na chvilku nahoru, aby mohly otoky splasknout. Při delších cestách hrozí vyšší riziko vniku trombózy.

 

 

Autor: Veronika Červenková