Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Meditace pro začátečníky aneb návod, jak si vyčistit hlavu

Možná si říkáte, že meditace není nic pro vás. Představíte si holohlavé mnichy v rubínovém rouchu někde v tibetském klášteře nebo bandu jogínů rozjímajících se zavřenýma očima v lotosovém sedu na podložkách ve studiu. Vy jste ale uspěchaný a vytížený člověk, který musí jezdit MHD, čekat v kolonách, tlačit se ve frontách v supermarketu, platit daně a hypotéku i vodit děti do školy a kroužků. Člověk, který je rád, že si stihne občas zaběhat a večer padne vysílením na pohovku. Meditace ale právě pro vás je!
   
Pod pojmem meditace se nejčastěji rozumí nějaká z technik prohlubování soustředění a pozornosti. Ačkoliv její tradice vychází z východních náboženství, je vhodná pro všechny. Ano, úplně pro všechny, i pro ty, kteří žijí zcela „západním“ životním stylem, nemají čas a nemají ani vztah k duchovnu. Možná je meditace paradoxně nejvíc užitečná právě pro takové jedince.
   
Pokud potřebujete zklidnit svoje myšlenky, uspořádat si je či na chvilku vypnout a zbavit se stresu, zkuste těchto několik tipů do začátku a uvidíte, že se opravdu nejedná o nic mystického:

Udělejte si čas -  na meditaci nepotřebujete den volna. Dokonce nepotřebujete ani hodinu času. Stačí několik minut. Jestliže není možné ukrást si je během dne, přivstaňte si ráno. Je to sice nepohodlné, ale duševní rovnováha za to určitě stojí!

Najděte si místo – když s meditacemi začínáte, vytvořte si doma meditační koutek, který bude sloužit jen k tomuto účelu. Až s praxí pokročíte, budete schopni meditovat v podstatě kdekoliv, protože budete umět přestat vnímat okolí.

Eliminujte rozptýlení – vypněte telefon a pokud je někdo doma, zajistěte, aby vás nerušil. Před usednutím k meditaci je vhodné trochu se najíst, aby vás nerozptyloval kručící žaludek. Zkuste meditovat bez hudby – sice na internetu najdete meditační hudby nepřeberné množství, ale je to pouze další rušivý element.

Posaďte se – sedněte si na polštářek do tureckého nebo lotosového sedu nebo se usaďte na židli. Důležité je, aby se Vaše záda neopírala! Tato pozice páteře je jednak zdravá, ale také vás udrží v bdělém stavu. Pokuste se co nejméně vrtět.

Bodyscan – zkuste si se zavřenýma očima „scanovat“ vaše tělo od palců na nohou až po temeno hlavy. Všimněte si, kde leží končetiny, na jakých místech je tělo pokryté oblečením, kde nikoliv, uvolněte jednotlivé části těla, věnujte jim pozornost, zkonzultujte s nimi, jak je jim právě v tuto chvíli.

Dech – po bodyscanu zaměřte pozornost na dech. Vnímejte, jak proudí nosními dírkami, jak plní vaše tělo, jak zní, jak hýbe s břichem a žebry. V tuto chvíli není nic důležitějšího a zajímavějšího než váš dech, tak se mu naplno věnujte.
 
Myšlenky – pokud během meditace zjistíte, že vám myšlenky utekly bůhví kam, vůbec se tím netrapte. Jemně je přiveďte zpět k objektu meditačního zájmu. Když utečou tisíckrát, vraťte je tisíckrát.

Neusilujte – při meditaci není cíl. Nesnažte se o nic konkrétního. Neusilujte, nechte být, nechte věci plynout.

Buďte bdělí – snažte se neusnout. Meditace by měla být prováděná ve stavu plné bdělosti a soustředění a spánek je tedy nežádoucí.

 


Autor: Veronika Červenková