Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co se díky správnému držení těla změní k lepšímu?

Správné držení těla je důležitou součástí zdravého životního stylu. Ale je to i věc, kterou často nebereme moc vážně nebo na ni nemyslíme, protože nám nepřipadá tak důležitá. Jenže správné držení těla dokáže s tělem neuvěřitelné věci. Co všechno se může změnit k lepšímu, když se hezky narovnáte?

Budete mít víc energie
Vzpřímený postoj (nebo posed) umožňuje vaší bránici, největšímu dýchacímu svalu, aby pracovala efektivněji. Díky tomu se vám bude lépe dýchat. Jenže my se většinou velmi hrbíme, především když pracujeme na počítači. Málokdo je schopný sedět rovně.

Shrbený posed bohužel omezuje rozšiřování hrudního koše, což je ale předpoklad ke správnému dýchání. Kvůli tomu dochází ke stlačování bránice, a dokonce se tím může snížit kapacita plic. Pak vám může být dýchání nepříjemné, protože můžete mít pocit, že se trochu dusíte.

Jestliže se nehrbíte a hrudník má dostatek prostoru, aby váš dech mohl probíhat bez jakéhokoliv omezení, dochází v celém těle k regulaci toku kyslíku a oxidu uhličitého, díky čemuž se budete cítit více svěží a plni energie.

Spálíte víc kalorií

Správné držení těla zlepšuje krevní oběh a umožňuje přijímat víc kyslíku. Tím se vám bude lépe cvičit, bude vám to připadat přirozenější a víc také vydržíte.

Vzhledem k tomu, že ve vzpřímeném postoji zatěžujete mnohem méně klouby, než když jste skrčení a celkově zkroucení, nejenže dokážete déle cvičit a šetříte vaše tělo, ale zároveň spálíte víc kalorií. Obzvláště tehdy, když praktikujete jógu nebo pilates. Správné držení těla tedy znamená méně bolesti a efektivnější cvičení. Kdo by po tomhle netoužil?

Ustoupí vám bolest hlavy
Pokud pravidelně trpíte nepříjemnými migrénami, na vině může být špatné držení těla. Bolest hlavy totiž bývá často způsobena ztuhlou krční páteří, horní částí hrudní páteře a svaly kolem čelisti. Zamyslete se, zda nemáte příliš vysunutou hlavu a ramena dopředu. To je syndrom dnešní doby. Kvůli tomu máte všechno kolem krku a hlavy ztuhlé. Jestliže se tato svalová tíseň stane chronickou, může být spouštěčem častých bolestí hlavy.

Jak si sami můžete zkontrolovat správné postavení krku, hlavy a ramen? Ujistěte se, že jsou vaše uši vždy přímo nad rameny, proto lehce zatáhněte nos a bradu dozadu. Tímto jemným pohybem budete mít pocit, že se vám hlava zacvakla do krku. Současně se pokuste stahovat ramena lopatkami k hýždím, aby byla co nejdál od uší. Může vám k tomu pomoci, když uděláte rameny kroužek k uším a dozadu, do šířky a dolu. Máte pocit, jako by se vám vepředu protáhly klíční kosti. A nezapomeňte všechno co nejvíce uvolnit.

Když se budete na toto postavení hlavy, krku a ramen pravidelně soustředit, uvidíte, že se vám všechno brzy uvolní.

Odlehčíte vašim kloubům
Špatné držení těla může způsobit ve vašich kloubech paseku. Jestliže je například váš krk pod tlakem hlavy, násobí se tím stres nejen na samotný krk a okolní svaly, ale také na ramenní kloub. To vede k bolesti a zároveň se tím zvyšuje riziko vzniku zranění. Výzkumy ukázaly, že každý centimetr, o nějž je vaše hlava předsunuta dopředu, se zvětšuje hmotnost hlavy vůči krční páteři zhruba o 4,5 kilogramu. To už je pořádná zátěž!

Jiným častým problémem je překlopení pánve dopředu, což dostává pod stres vaši páteř. Výsledkem může být oslabení síly vašeho středu (i když někdy je slabé jádro tohoto nežádoucího postavení pánve příčinou než důsledkem), bolest zad anebo kyčlí. Správné držení těla také udržuje v optimálním postavení svaly, snižuje kompresi kloubu a riziko vzniku zranění.

Budete se méně stresovat
Nedávná studie provedená na Univerzitě v Aucklandu zjistila, že může být vzpřímený posed použit i v boji proti stresu. Účastníci výzkumu byli náhodně rozděleni do dvou skupin a následně požádáni, aby dokončili úlohu vyvolávající stres. První skupina měla dodělat úkol ve vzpřímeném sedu, zatímco druhá se shrbenými zády.

Po skončení úlohy měli účastníci zhodnotit své pocity. Ti, kteří seděli s rovnými zády, nejčastěji používali slova „nadšení, síla, vzrušení“. Shrbení respondenti se cítili znatelně hůře, protože zhodnotili své pocity slovy „strach, negativismus, nervozita, neklid, pasivita, nuda, ospalost, pomalost“.

Co z toho vyplývá? Vědci se domnívají, že v nás může vzpřímený postoj nebo posed stimulovat fyziologický vzrušivý účinek, například zvýšení krevního tlaku. Pokud nemáte správné držení těla, může vám hůře fungovat nervový a hormonální systém, což může mít negativní dopad na vaši náladu.


iPrima_zeny_v9.jpg