Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

6 věcí, které se vyplatí nepřehánět

Všeho moc škodí. Některé věci vám v životě mohou být prospěšné, ale v přiměřené míře. Pokud to s nimi budete přehánět, mohou vám naopak škodit.

Hubnutí
Ano, my víme, že když už se opravdu rozhodnete hubnout, chcete prostě vidět výsledky co nejdřív. A právě na to cílí řada diet a čisticích či detoxikačních kúr. Slibují, že vás zbaví všech škodlivin a tím i kilogramů, a to v podstatě přes noc. Bohužel to má i svá ale. „Pokud jde o diety, hubnutí a vaše zdraví, je pravda, že na těchto detoxikačních procedurách něco je a fungují,“ říká Joy Dubostová, mluvčí Akademie výživy a dietetiky.

Na druhou stranu ale výzkumy jasně ukazují, že tyto velmi přísné diety mohou být ve výsledku škodlivé. Například očistu tlustého střeva podle jedné studie doprovázely křeče, zvracení a celková nerovnováha elektrolytů v organismu. Nejhorším vedlejším účinkem pak bylo selhání ledvin.

Raději se proto při hubnutí na tyto extrémní diety vykašlete a jděte na to pěkně pomalu. Ostatně jen tak vám také výsledná váha vydrží a nebudete se muset bát, kdy vás navštíví jojo efekt.


Běh
Myslíte si, že čím rychleji běžíte, tím lépe děláte? I když to určitě děláte s tím nejlepším úmyslem, i tady se občas vyplatí ubrat. Podle výzkumu zveřejněného v americkém kardiologickém časopisu je rychlý běh pro naše srdce a zdraví horší než lehčí jogging. Lidé, kteří stráví lehkým vyklusáváním jednu až dvě a půl hodiny týdně, mají podle této studie nižší úmrtnost než ti, kteří běhají rychleji a častěji. Rychloběžci měli dokonce stejnou úmrtnost, jako lidé, kterým běh absolutně nic neříká!

Jakýkoliv běh – pomalý i rychlý, na krátké i dlouhé tratě, je podle kardiologů velmi namáhavá forma cvičení. A pokud takto sportujete dlouhodobě, můžete si způsobit na tkáních srdce a velkých tepen strukturální změny. Takto se také dá vysvětlit celková vyšší úmrtnost běžců (nejde přitom o první studii, která poukazuje na vyšší úmrtnost velmi zarputilých sportovců).

Samotná fyzická aktivita je nepochybně pro naše zdraví zdravá a prospěšná. Ale když přijde na běhání, je z dlouhodobého hlediska nejlepší běhat pomalejším tempem 20 až 45 minut třikrát týdně.


Probiotika
Tyto užitečné střevní organismy zlepšují trávení, ozdravují imunitní systém a dokonce i zbystřují mysl. Ale i když jedna studie za druhou vyjmenovává jejich pozitiva, málokterá si všímá i stinných stránek.

Nový výzkum texaské univerzity ukázal, že velké množství probiotických kultur v našem jídelníčku současně může zahubit užitečné bakterie žijící v našem střevě. A i další experti tomuto tvrzení dávají za pravdu. Je podle nich možné se probiotiky předávkovat nebo je nevhodně míchat. Resumé? Probiotika ano, ale i tady platí, že všeho s mírou.


Alkohol
Spousta výzkumů už prokázala souvislost častého pití alkoholu a zdravotních problémů od srdečních onemocnění po rakovinu. Ovšem absolutní abstinence také není tím úplně nejlepším řešením. Pro nejdelší a nejzdravější život je podle vědců nejlepší občasné mírné popíjení. Ti, kdo si dají týdně šest a méně drinků si údajně sníží riziko kardiovaskulárních chorob o 29 procent.

Nicméně to neznamená, že pokud jste dosud alkohol vůbec nevyhledávali, měli byste s tím začít. Jen pokud si ho teď neodpustíte, uberte na množství, prospějete si tak víc, než kdybyste se dali na abstinenci.


Spánek
Určitě znáte úskalí malého množství spánku. Ovšem i jeho nadbytek může být nebezpečný. Výzkum univerzity v San Diegu kupříkladu upozornil na vyšší úmrtnost mezi lidmi, kteří spí více než osm hodin denně. Podobné studie pak spojily potíže s pamětí, srdeční choroby a diabetes se spánkem delším než deset hodin. Přesný důvod, proč dlouhý spánek vede k takovým problémům, je ale nejasný.


Káva
Ano, káva je skvělým zdrojem zdravých antioxidantů, a to nemluvíme o kofeinu, který vás nejen nakopne, ale navíc také snižuje riziko depresí, infarktů a i některých typů rakoviny. Ovšem i když si můžete bezstarostně dopřát několik šálků kávy denně, i svého oblíbeného nápoje se můžete předávkovat. Dospělí, kteří vypijí více než čtyři šálky kávy denně, mají o 56 procent vyšší riziko úmrtí (na jakékoliv onemocnění).

A také platí, že černá káva bez cukru a mléka je zdravým doplňkem vašeho jídelníčku, ale pokud máte problémy se spánkem nebo vám buší srdce, měli byste s pitím zvolnit.

 

 

iPrima_zeny_v9.jpg