Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Dietní krize - aneb jak zvládnout porušení diety?

Už celé týdny bez jediného dietního prohřešku. Možná až na ten útok na mandlové máslo před týdnem. To se ale nepočítá, ořechy jsou zdravé. To včera večer u televize se ale počítá každopádně. Přitom to začalo tak nevinně – půl velkého kelímku selského jogurtu s kakaem a medem. Pak jablko. Na řadu přišla čokoládová tyčinka, pak malý sáček smažených lupínků, kopec pražených arašídů a nakonec pytlík dětských máslových sušenek.
     
Do postele jdete s plným žaludkem a myšlenkou, že jste si to přece po tak dlouhé době zasloužili, že si o to tělo řeklo. Ráno se vzbudíte s otrávenou a rozmrzelou náladou, s výčitkami svědomí, zadržovanou vodou a pocitem, že jste všechno pokazili. Tak co teď?
   
Netrestejte se – a to ani psychicky, ani fyzicky. Výčitky svědomí vaše dietní chyby nenapraví, a když začnete trestat tělo hladověním nebo omezováním kalorického přijmu, jedině začne stávkovat. Dělejte, jako by se nic nestalo. Zkuste na včerejšek zapomenout, odpustit si. Jak byste dnes jedli, kdybyste dietu neporušili? Tak toho se držte. Jeden přešlap vaše hubnutí nezhatí - jedno dietní jídlo vám také přece kilogramy neodčaruje. Buďte konzistentní a pokračujte v režimu.

Pijte, pijte, pijte – po nájezdu na lednici a spoustě dobrot, které jste si dlouho odpírali, je organismus přetížený a zavodněný (kvůli vyššímu přísunu cukru a soli). Abyste se zbavili přebytečné vody v těle, musíte hodně pít. Obyčejnou vodu, neslazené minerálky a slabé čaje. Kávě se také bránit nemusíte. Voda pomůže střevům jídlo zpracovat a nafouklé břicho zanedlouho zmizí.

Omezte sůl – podpořte odvádění zadržované vody z těla omezením soli a cukru. Zkuste si jídlo dochutit bylinkami, vyhněte se polotovarům, rychlému občerstvení, uzeninám i sýrům.

Přidejte zeleninu – zelenina obsahuje vlákninu a ta je přítelem střev. Ke každému chodu si dejte rajče, salát nebo salátovou okurku. Fazolové lusky nebo brokolice místo přílohy k obědu i k večeři také rozhodně ničemu neuškodí! Ke svačině klidně sáhněte po švestkách, jablku nebo hrušce.

Bylinky – není vůbec od věci mít ve spíži bylinky, které vás zadržování vody po neplánovaných hodech zbaví. Absolutní jedničkou je v tomto směru petržel. Obsahuje spoustu vitamínů i minerálů, skvěle chutná, ale také díky ní rychle splasknete. Vyzkoušet můžete také jalovec, kopřivu, březové listy, pampelišku, černý bez nebo dnes velice populární mladý ječmen.

Hýbejte se – lék na všechno – pohyb. Ten vám pomůže i v tomto případě. Trávicí systém dostal pořádný nášup a metabolismus potřebuje trochu popohnat. Vydejte se proto aspoň na krátký výběh lesem, svižnou procházku nebo lekci jógy. Cvičení spálí malou část přijatých kalorií, zaměstná vaše myšlenky, vykompenzuje případné pocity viny, ale především udělá vašemu organismu moc dobře! Najděte si čas na pohyb, i kdyby to měla být jen půlhodina. Možná, že se vám nebude chtít, protože „včera jste to zkazili, tak už nemá cenu se snažit“, ale pokuste se tento pocit překonat, o ničem nespekulujte, nazujte tenisky a takovým myšlenkám doslova utečte!