Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Pozor na zrádná zranění při sportu

Začíná období, kdy se opět ve zvýšené míře můžete věnovat oblíbeným sportovním aktivitám venku. Během zimy ale naše tělo zlenivělo, svaly ochably, možná jste přibrali i nějaké to kilo navíc. Proto začněte zvolna a uvážlivě, abyste neskončili v ordinaci ortopeda nebo fyzioterapeuta.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zdravý životní styl – co to vlastně znamená?

Protáhněte si ráno tělo a hned budete mít lepší den

Protáhněte si tělo

 

Podvrtnutí, vymknutí a natažení svalů a vazů
Tato poranění se vyskytnou, když se svaly a klouby napínají nad normální hranici pohybu, důsledkem je poškození svalu a vazivových vláken. Taková poranění jsou nejčastější právě u těch, kdo začínají cvičit po delším období nečinnosti, a u těch, kdo nedělali přiměřená zahřívací cvičení. Vážná poranění tohoto typu mohou být velmi bolestivá a vyžadují první pomoc a odborné lékařské ošetření. Nikdy se nepokoušejte pokračovat ve cvičení, poněvadž byste si mohli přivodit další poškození. Bolesti ve svalech druhý den po nezvyklém cvičení jsou ale obvyklé. V některých případech se jich rychleji zbavíte tak, že svalům dopřejete několikadenní odpočinek a pak je začnete znovu postupně zatěžovat. Někdy je možno předejít těmto bolestem teplými koupelemi po zátěži.

Než se vydáte za sportem
Nejprve se rozcvičte. Stačí kratší rozcvička, pár dřepů, rozklusání, pár lehkých výskoků, krouživé pohyby pažemi ... prostě zahřátí svalů bez zátěže. Procvičovaný sval, ale i celé tělo, by měl být maximálně uvolněné, připravené na nadcházející výkon a tím i předcházet úrazům. Odřeninám a otlakům se rozcvičkou ale nevyhnete. Jsou výsledkem tření mezi šaty, vybavením a kůží. Můžete jim ale předejít tak, že náchylná místa přetřete vazelínou, nebo tím, že budete nosit ochranné bandáže. Puchýře jsou zase výsledkem špatně padnoucí obuvi. Vždycky noste s sebou leukoplast, abyste se uchránili dalšího odření.

Střídejte druhy pohybu
Běh je vynikající druh pohybu, ale pokud jej provádíte každý den a nestřídáte jej s žádným jiným sportem, zapojujete stále jen ty samé svalovové skupiny. Tak je vystavujete zranění v důsledku přetížení svalu. Pokud se tomuto riziku chcete vyhnout, měli byste v průběhu týdnu vystřídat tři různé druhy kardio cvičení. Zkombinujte například jízdu na kole, běh a plavání. Důležité je, abyste střídali druhy pohybu, při kterých zapojíte různé svalové skupiny.

Nezapomínejte na rovnoměrnost

Možná jezdíte každý den na kole a máte naprosto dokonalé lýtkové svaly, ale jak jsou na tom vaše ruce? Velmi častou chybou, které se lidé dopouští, je posilování jen určitých svalů, zatímco další svalové skupiny jsou oslabené. Svalová nerovnováha se však může projevit nejen například na držení vašeho těla, ale především rapidně zvyšuje riziko zranění. Snažte se posilovat rovnoměrně všechny svalové skupiny.

Zvyšte přísun vitamínů.
Během zimy je organismus často ochuzen o přírodní vitamíny. Proto se snažte s příchodem jara jejich přísun zvýšit, aby tělo získalo lepší obranyschopnost. Případná zranění se pak budou lépe hojit a následná regenerace bude rychlejší.

 

 

clanek_fithall_tv_600x150.jpg

 

Autor: Monika Kuželová