Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Kdy během života nejvíc přibíráme?

V životě každého člověka existují období, ve kterých je náchylnější na váhový přírůstek. Přirozeným výkyvům hmotnosti se zcela vyhnout nelze, ale tím, že o nich víte předem a počítáte s nimi, můžete jejich negativní dopad zmírnit.

Prvním takovým obdobím je prenatální časné postnatální období, ale tyto přírůstky zatím ve vlastních rukou nemáme. Další rychlý vzestup hmotnosti hrozí ve věku 6 – 7 let. Proto je extrémně důležité, aby rodiče svoje děti nepřekrmovali, neučili je jíst sladká a tučná jídla, ale naopak je vedli ke sportu a pohybu. Právě v dětství se vytváří jídelní a pohybové návyky, které pak mohou ovlivňovat celý život.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Při hubnutí nezapomínejte na jód

Psychoterapie a hubnutí

Nejčastější chyby při hubnutí

Výpočet přírustku hmotnosti v těhotenství

 

V době puberty, kdy dochází k rychlým a výrazným fyzickým i psychickým změnám, začínáme mít na svoje stravování vliv. Rodiče už tolik nekontrolují, čím se jejich ratolesti krmí, ale právě v tomto období jsou mladí lidé rychlým přibíráním, ale také poruchami přijmu potravy, ohroženi nejvíce.

Ženy jsou různými životními obdobími ovlivněny více než muži, protože kvůli dospívání, těhotenství či klimakteriu dochází k masivním hormonálním změnám, jež mají na vzhled těla zásadní dopad. Tyto hormonální změny často vedou ke zvýšené chuti k jídlu, což z evolučního hlediska sice umožnilo zachování rodu i v době nedostatku, ale dnes se taková období spíše podílejí na vzniku nadváhy a obezity.

Těhotenství je pro ženy jedním z nejvíce kritických etap života, co se hmotnosti týče. Určitý váhový přírůstek je žádoucí (asi 12 kg), ale je důležité vrátit se po narození dítěte k původní váze, nebo se k ní alespoň přiblížit, aby nedošlo k rozvoji zdraví ohrožující obezity.

Pro muže i pro ženy je z hlediska nadváhy rizikem dokonce i manželství. Muži začnou dostávat teplé jídlo, přestanou sportovat a jejich životní styl se stane pasivním. Dokonce existují výzkumy, které říkají, že muži přibírají i během těhotenství partnerky - doma je více pamlsků, žena svého muže hýčká a navíc je očekávání potomka zátěžovou situací, ve které lidé sahají po jídle častěji.

Rizikovým je pro muže i ženy také nástup do práce, a to především do sedavého zaměstnání, kde není dostatek pohybu, ale ani času na příjem kvalitního jídla, kde lidé bývají vystavování svodům svých kolegů a kde opět se stresem roste chuť k jídlu.

Stresové situace, ale také chronický stres, vede často k množení tukových zásob. Kvůli stresu začne lidské tělo fungovat trochu jinak - schovává si nadbytečnou energii na horší časy a vůbec je pozměněný metabolismus tuků. Nejlepší radou, jak se v takových dobách posouvající se ručičce na váze bránit, je pravidelná pohybová aktivita a rozumný jídelníček.

Velmi zákeřným obdobím, kdy může člověk výrazně přibrat, je také po odhození poslední cigarety. Nejen, že nikotin urychluje metabolismus a podílí se na energetickém výdeji až z 10ti procent, ale také mívají kuřáci větší chuť na jídlo a potřebu něčím cigaretu v ústech nahradit. Ženy v době, kdy přestávají kouřit, přibírají více, než muži.

Nárůst tělesné hmotnosti také hrozí ve stáří. Metabolismus se zpomaluje, energetický výdej klesá, a proto by měl člověk svoje porce zredukovat. Nárůst váhy s věkem je zcela přirozený, nesmí ale překročit únosnou hranici a ohrožovat zdraví člověka.


Autor: Veronika Staňková