Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zdravý životní styl – co to vlastně znamená?

Všude se o něm mluví, všude se o něm píše, ale víte, co všechno se pod zdravým životním stylem skrývá? Pokud ne, pojďte si to s námi projít krok za krokem.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nezdravý životní styl může u žen zvýšit hladinu testosteronu

Jak si udržet zdraví

Jak životní styl ovlivňuje pracovní výkon

 

Životní styl ovlivňuje z celých 80% náš zdravotní stav. Nevedete-li zdravý životní styl, nemůžete být zdraví. Zní to logicky, ale řada z nás tomu nevěnuje pozornost a o sebe se správně nestará.

Život máme ve vlastních rukou – 4 základní principy

1. Do základů zdravého životního stylu patří na prvním místě správná, vyvážená strava plná vitamínů, minerálních látek a živin. Měla by být pravidelná, v přiměřeném množství, bez špatných tuků a nevhodných cukrů, která dodá tělu energii, ale neuškodí mu.

2. Se správnou stravou je úzce spjat pitný režim. Tělo potřebuje spoustu tekutin – okolo 2 - 3 litrů denně, v horkých letních dnech nebo při detoxikaci organismu i více. Tekutiny udržují tělo v lepší kondici, pomáhají mu se zbavovat škodlivin, vyplavovat nečistoty, podporují správnou funkci ledvin, oběhového systému a metabolismu. Je třeba ale volit vhodné tekutiny. Když čaje, tak neslazené, ovocné, bylinné, v minimální míře černé. Vhodné jsou i zelené, bílé, červené a narazit můžete i na žluté. Tyto čaje často obsahují důležité antioxidanty a řadu vitamínů. Tělo ale asi nejvíc ocení neperlivou vodu o pokojové teplotě.

3. Do zdravého životního stylu patří samozřejmě i přiměřený pohyb. Bez pohybu totiž zlenivíte po duševní i fyzické stránce. Začnete rychle tloustnout, zkrátí se vám šlachy, povolí svaly, vnitřní orgány se obalí tukem a ztratíte kondici. Už jenom ranní vstávání pro vás bude dřina. Přitom stačí hodina aktivity alespoň obden. Musí se ale provádět pravidelně a být tělu prospěšná.

4. Jednou z nejpříjemnějších složek zdravého životního stylu je relaxace. Masáže, koupele, sauny, páry, solné jeskyně...Po dávce pohybu a povinností si vaše tělo zaslouží dávku odpočinku. A nemusíte přitom chodit ani do zkrášlujícího salonu. Stačí se pohodlně uvelebit doma a chvíli na nic nemyslet. Můžete i spojit příjemné s užitečným a vyrazit na procházku, při které se dá v nenáročném tempu odpočívat.

Najděte si svůj životní styl

Společným bodem všech čtyř principů je pravidelnost a přiměřenost. Jíst, pít, hýbat se a odpočívat je třeba pravidelně. Ale každý má svůj životní styl a je důležité ho najít. Co posílí jednoho, zabije druhého. Najděte si to, co vám nejvíce vyhovuje, co vám dělá radost, co vás uspokojuje. Pak životní styl pro vás přestane být nutností, ale přirozenou součástí.

Pořádek ve všech směrech

Jestli se máte cítit dobře, musí vám být dobře i tam, kde, s kým a jak žijete. Do vašeho životního stylu patří i rodina a její funkčnost či nefunkčnost, váš vztah s partnerem, práce a vaše spokojenost v ní, pohoda nebo nepohoda, kterou zažíváte se svými blízkými, přáteli, kolegy, sousedy... Tohle všechno vás do určité míry formuje, takže se čas od času také rozhlédněte v čem žijete, co se vztahů týče, a nebojte se udělat revizi. Kamarádi mají být féroví, partner vás má milovat, ctít i podporovat, sousedi se mají starat o to své a kolegové by měli být dobří spoluhráči. Když něco z toho nesedí, popřemýšlejte o změnách životního stylu i v těchto souvislostech. A pokud to nezkusíte, neuvěříte, že život si lze uspořádat podle svého do posledního detailu.

 

 

Autor: Monika Kuželová