Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Nedostatek pohybu může zabíjet stejně jako kouření

Věděli jste, že nedostatek pohybu má fatální následky na člověka podobně jako cigarety? Podle průzkumů nedostatek cvičení a tělesného pohybu způsobuje ve světě stejný počet předčasných úmrtí stejně jako kouření.

Co vědci odhalili
Tým 33 vědců zpracoval údaje dodané ze 122 zemí. Podle studie se třetina dospělých nevěnuje aktivnímu pohybu po doporučenou dobu 2,5 hodiny týdně. Vede to k 5,3 milionu úmrtí, tedy asi k desetině úmrtí na srdeční choroby, cukrovku a rakovinu střeva či prsu. Podle vědců je rozsah problému takový, že se rovná pandemii a její řešení vyžaduje nový přístup. Studie zdůrazňuje, že by se veřejnosti proto mělo zdůrazňovat nebezpečí, které provází sedavý způsob života, a ne jen vyzdvihovat přednosti pohybu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vyberte si svůj sport

20 důvodů k pohybu

Proč potřebujete svaly

 

Svižná chůze každý týden
Dospělí by se měli každý týden věnovat 150 minut mírné fyzické aktivitě, jako je svižná chůze, jízda na kole či zahradničení. Podle studie doporučení nejméně dodržují lidé v zemích s vysokými příjmy. Británie prý patří k nejhorším hříšníkům - dvě třetiny dospělých se dostatečně nepohybují.
Vědci připouštějí, že srovnávání zemí může být ošidné, stejně jako vyhodnocování údajů z dotazníků, které vyplňovali lidé ze 122 zemí. Tým vědců si je však prý jistý celkovými závěry. Doktorka I-Min Leeová z Harvardovy univerzity zdůraznila, že vědci se při hodnocení nedostatku pohybu na zdraví naopak spíše drželi zpátky.

Kouření je přesto rizikovější
Jak uvádí zdroj ČTK, někteří vědci nicméně varovali před srovnáváním důsledků kouření a nedostatku pohybu. I když způsobují zhruba stejný počet úmrtí, mnohem méně lidí kouří, než je fyzicky pasivních. Kouření je tedy mnohem rizikovější. „Pokud jde o prevenci rakoviny, zdaleka nejdůležitější věcí, kterou můžete udělat, je přestat kouřit,“ řekla doktorka Claire Knightová z organizace Cancer Research UK.


Autor: Monika Kuželová