Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak přejít na zdravý životní styl bez trápení

O zdravém životním stylu se stále mluví, ale co to vlastně znamená? Obecně platí, že zdravý člověk nekouří, nemá nadváhu, jí zdravě a pravidelně cvičí. Zní to jednoduše, že? Ale jak to jde v praktickém životě? Většinou dobré předsevzetí změnit svůj životního styl vezme za své. Ne každý má dostatečně velkou trpělivost, chuť a pevnou vůli něco ve svých zavedených pořádcích změnit. Výsledky totiž nepřicházejí okamžitě a kdo očekává, že pokud posnídá místo máslového croasantu celorznný rohlík, tak musí zákonitě za týden vyběhnout do třetího patra jakoby nic, může být zklamaný. Každá změna potřebuje svůj čas, proto zdravě žít začněte pěkně zvolna.

 

Začněte malými změnami

 

Jednou za čas posnídejte cereálie, jogurt, musli, ovoce a vypijte místo kávy sklenici vody. Žádné drastické změny. Postupně si ze zdravé snídaně udělejte pravidlo, nebo alespoň takto snídejte každý druhý den.

 

Cvičení nemusí být mučení

 

Nedostatek pohybu je všeobecný problém, který začíná už v dětství. Vysedávání u televize nebo počítače, sedavé zaměstnání, spánek po obědě místo procházky – tohle všechno se na našem organismu podepisuje. Když se budete hýbat budete zdravější, vitálnější a lépe naladěni. Vaše sebevědomí se rázem zvýší, budete výkonnější a méně vystresovaní. U starších lidí se může zlepšit dokonce paměť. Zpočátku úplně vám úplně postačí i tak obyčejné aktivity, jako je práce na zahradě nebo obyčejná chůze. I tyto drobnosti mají svůj zásadní význam a časem uvidíte změny k lepšímu. Jedna studie totiž zjistila, že jen 10% snížení hmotnosti u obézních pacientů jim pomůže snížit krevní tlak, cholesterol a prodloužit dokonce i život.

 

Jednoduché způsoby, jak se začít více hýbat

 

Proces hubnutí začněte tím, že do svého života zařadíte více aktivit. Pokud ještě nejste úplně naladěni na to, abyste začali pravidelně cvičit,  zvolte mírnější režim. Každý sebemenší pohyb se totiž počítá a přispěje ke spalování většího množství kalorií.

 

–    Jednou týdně například vypněte televizi a hýbejte se – jděte se projít s rodinou, zajděte s kamarádkou místo na kávu do fitka, zahrajte si se svými dětmi nějakou pohybovou hru... Zkrátka dělejte cokoliv, jen neseďte na gauči.

–    Více choďte! Vystupte z dopravního prostředku o jednu či dvě zastávky dříve a do cíle dojděte pěšky. Nejezděte výtahem a používejte schodiště.

–    Veškeré domácí práce, jako je odklízení sněhu, práce na zahradě, hrabání listí, luxování nebo vytírání podlahy vás rozpohybují. Kromě toho si dáte byt do pořádku.

–    Pohybujte se, když telefonujete. Nestůjte nebo neseďte na místě, ale choďte sem a tam. Samozřejmě ne všude je to možné, ale využijte každé vhodné příležitosti.

–    Udělejte si seznam všech pohybových aktivit, které jste za den vykonali. Pokud zjistíte, že většinu vašeho času zabere sezení, pak se tento nešvar snažte změnit. Promyslete, které činnosti můžete dělat za pohybu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Biopotraviny - trend doby.

Neposlušná kila.

Jak správně připravit čaj.

 

Stravujte se zdravě

 

Jíst vyváženou a hodnotnou stravu je další součástí zdravého životního stylu. Správný dietní režim vám pomůže nejen regulovat hmostnost, ale také může zlepšit vaše zdraví a kvalitu života v pozdějším věku.

 

–    Jezte více ovoce. Přidejte do svého jídelníčku vločky, zeleninové saláty, ryby apod. všude tam, kde je to možné. Místo řízku k večeři si dejte salát caprese (rajčata, mozzarela, olivový olej, bazalka, balzamikový ocet).

–    Vynechejte smetanové nebo hořčicové zálivky a místo toho používejte na dochucení salátů olivový olej a balzamikový ocet.

–    Vybírejte si potraviny s nízkým obsahem tuku a netučné mléčné výrobky. Právě přechod na odtučněná mléka nebo jogurty bez tuku je další jednoduchý způsob, jak jíst méně kalorií, aniž byste museli toho ve své stravě mnoho měnit.

–    Nahraďte příliš kalorické potraviny lehčími jídly. Bílé pečivo vyměňte za celozrnné, místo chipsů mlsejte třeba sušená jablka, místo vepřového steaku si dejte steak z tuňáka.

 

Jak vidíte, vytvoření zdravého životního stylu nemusí vždycky znamenat drastické změny. Naopak, právě ony vedou skoro vždy k selhání. Časem zjistíte, že za každou změnu, byť malou, budete bohatě odměněni.