Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Chcete zhubnout? Zbavte se přebytečné vody v těle

Lidské tělo funguje správně, když obsahuje 50 - 60% vody. Problém nastává v okamžiku, kdy vodu začne zadržovat. Pak dochází k otokům končetin, opuchlým očím i nárůstu hmotnosti. Naopak dehydratace, která je také škodlivá, vede k úbytku váhy vlivem ztráty tekutin, snížení schopnosti soustředit se, prodloužení reakčního času (to je nebezpečné třeba při řízení automobilu), únavě i bolestem hlavy. U žen pak kolísá obsah vody v těle v závislosti na menstruačním cyklu, ale v mezích normy.


ČTĚTE TAKÉ:

Chcete zhubnout? Pijte!

Co vás v zimě posílí? Šetrná detoxikace!

Lymfatický systém a jeho funkce

 

To, zda jste zavodnění, a proto nedopnete oblíbenou sukni, lze zjistit pomocí přístrojů, které dokážou analyzovat složení těla (tzn. poměr svalů, tuku a vody). V extrémním případě se zavodnění také pozná podle nafouklého břicha a oteklých nohou, v tom mírnějším může ručička váhy vyskočit ze dne na den o něco výš.

Existují potraviny, které přímo vedou k nadměrnému zadržování vody v organismu. Řadí se mezi ně ty s vysokým obsahem soli (uzeniny, sýry, konzervy, instantní polévky, slané brambůrky a podobně), ale také přehnaná konzumace minerálek může udělat v hospodaření s tělesnou vodou paseku.

Soli
(i glutamátu sodného) přijímáme většinou zbytečně moc. Tělu postačí asi 3 gramy, nicméně my jsme schopni dopřát si i 30 gramů denně. Mnoho soli pak zatíží ledviny a ty nejsou schopné filtrovat a odvádět vodu z těla. Stejně tak je to u proteinových diet nebo hladovek, jenž přetíží ledviny i lymfatický systém.

Alkohol a sladkosti umí zadržovat vodu také, a to opět z důvodu přetížení vnitřních orgánů. Sacharidy na sebe vodu navazují, takže se po večírku s přemírou alkoholických koktejlů, slaných oříšků a sladkých dortíků můžete opravdu cítit opuchle.

U většiny obézních je podíl vody v těle velmi nízký, ačkoliv si paradoxně často myslí, že právě zadržování tekutin má jejich vysokou hmotnost na svědomí. Svaly ale drží mnohem víc vody, než tuk a jsou také těžší, proto je lepší měřit centimetry v pase než sledovat čísla na váze.

Proti zavodnění se doporučuje pít hodně čisté vody. Pak si organismus nebude tekutiny shromažďovat, protože o ně nebude nouze. Nestačí si ale dát týdenní pitnou kůru a doufat, že se tělo umoudří a zadrženou vodu pustí ven. Pitný režim musí být nastavený dobře dlouhodobě.

Množství vody, kterou dostanete do těla, můžete zvýšit konzumací vodnatých potravin, jako je třeba melou, salátová okurka či polévky (pozor na sůl!).

Abyste navíc odplavování přebytečných tekutin podpořili, zajděte si na lymfatickou masáž a začněte pěstovat bazalku a petržel - tyto bylinky otékání končetin i zadržování vody zabraňují. Dejte si také jídla s vyšším obsahem draslíku a vápníku - látek, které se podílejí na regulaci vody v těle. Mezi ně patří například meruňky, brambory, brokolice či mák.

Nedílnou součástí zbavování se přebytečných tekutin je pohyb. Jen díky němu tělo pracuje tak, jak má. Pokud je tedy Vaším problémem příliš zadržované vody, začněte se pravidelně hýbat, nepijte alkohol ani kávu, omezte příjem slaných potravin a také si dávejte pozor na sacharidy. K tomu hodně pijte, a to nejlépe čistou vodu a slabé bylinkové čaje. Pokud ani taková režimová opatření nepomohou, bylo by vhodné vyhledat lékaře.

 


Autor: Veronika Staňková