Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Když vás chytnou záda

Dnešní životní styl způsobuje, že řada lidí trpí nesprávným držením těla. Může za to nedostatek pohybu, sedavé zaměstnání a jednostranné namáhání svalstva. Bolesti zad pak na sebe nenechají dlouho čekat. Co s tím?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Sporty, které prospívají zádům

Jak uvolnit ztuhlou šíji

Bolí vás záda? Možná máte „vypnuté“ zádové svalstvo

 

Objevuje se znenadání
Bolest často přichází bez předchozího varování, o to dokáže být silnější. Sehnuli jste se, něco těžkého jste zvedli nebo jen zakašlali. To, čemu se hovorově říká „hexenšus“ se v lékařství označuje jako lumbago. Pacienti cítí krátké píchnutí, které přechází v silné bolesti v oblasti bederní páteře a ty mohou některých případech vystřelovat až do nohou.

Co způsobuje
Častou příčinou lumbaga je blokace páteře nebo křížové kosti. V jejím důsledku je postižený kloub omezen v pohybu a svalstvo v této oblasti se více napíná. Bederní oblast je navíc protkána vysokým počtem nervových vláken. I nepatrné podněty tak mohou vyvolat extrémně silné záchvaty bolesti.

Teplo je nejlepší
Prvním opatřením je zaujmout takové držení těla, v němž je bolest menší. Často se jedná o polohu na zádech s pokrčenými koleny nebo polohu na boku s přitaženýma nohama. Rychlé zlepšení se většinou dostaví působením tepla, ať už v podobě nahřátého polštářku, zábalu, ohřívací lahve nebo ručníku namočeného do horké vody. Příznaky mohou zmírnit také masti s hřejivým účinkem. Bolest mohou také zeslabit volně prodejná analgetika. A polohy přinášející úlevu. Ve většině případů je „houser“ sice velice nepříjemný, ale jinak neškodný a bez vedlejších účinků. Potíže často odezní po několika dnech samy od sebe.

Kdy vyhledat lékaře
Jestliže trvají bolesti déle nebo jimi trpíte často, měli byste navštívit ortopeda. Při vyšetření se ukáže, zda za neustále se vracející „hexenšus“ mohou degenerativní změny páteře, záněty či oslabené zádové svalstvo. Řešením jsou masáže, speciální posilovací cviky nebo fyzioterapie.

Jak bolestem zad předejít

Nejlepší prevence představuje udržování přiměřené hmotnosti (riziková je právě nadváha), posilování zádového a břišního svalstva a správné držení těla při sezení i dalších činnostech, například zvedání či luxování. Podrobnosti vám nejlépe vysvětlí fyzioterapeut.


Autor: Monika Kuželová